Beimer Meat opent winkel voor particulieren

104700388_3373612219317684_758603235236939151_o-1

Vleesproducent Beimer Meat in Enschede heeft voor het eerst in zijn 63-jarige bestaan een winkel geopend. Het is het resultaat van de corona-epidemie, waardoor de horeca moest sluiten en Beimer Meat de omzet zag instorten.

Een winkel is een nieuwe uitdaging voor vleesproducent Beimer Meat, die aan de Euregioweg een grote productielocatie heeft, waar 140 mensen werken. ‘Toen bekend werd dat de horeca moest sluiten was er even een paniekmoment, wat logisch is als je omzet voor ongeveer de helft uit de foodservice komt,’ vertelt directeur Joost Beimer aan Tubantia. ‘Die viel in één keer weg. En je wist toen ook niet hoe lang het zou duren.’

'140 mensen aan het werk houden'

Afwachten was geen optie volgens Beimer. In eerste instantie zocht hij het in levering aan particulieren. Voor de 140 medewerkers, hun familie en vrienden werd een verkoopactie gehouden. Zij konden tegen groothandelsprijzen bestellingen plaatsen. ‘Dat is heel hard gegaan’, vertelt de ondernemer, die zich genoodzaakt zag het bedrijf ineens om te turnen van groothandel naar leveren aan de eindconsument. 'Er werken hier wel 140 mensen.'

De productielijn werd aangepast, omdat er kleinere porties moesten worden gesneden. De administratie stond voor nieuwe werkzaamheden.

Drive-through

Ook op Facebook ontstond een verkoopkanaal dat veel koopjesjagers trok. Bij een drive-through op de productielocatie aan de Euregioweg konden de bestellingen worden afgehaald. Commercieel directeur Niels Rikkerink vertelt in de krant: ‘Het was zó druk dat de actie na een paar uur gestaakt moest worden. Er waren meer mensen uit het westen dan hier uit de buurt.’

De winkel is de nieuwste stap. Toen het idee ontstond was die snel gerealiseerd. De opening was ruim een week geleden, al oogt de zaak nog wat kaal. Het assortiment is voor een deel gericht op restaurants, met grootverpakkingen van luxe rundvlees als ribeye, ossenhaas en entrecote. Particulieren kunnen er terecht voor kleinere hoeveelheden, waaronder kant-en-klare stoofvleesgerechten als goulash.

Beimer weet dat de gemeente de nodige kritische telefoontjes heeft gehad over de nieuwe vleeszaak aan de Getfertsingel. Maar het mag wat hij doet en de reacties zijn bemoedigend. '‘We gaan er eerst in, het aankleden komt vanzelf.'

 
Lees ook
Circulair kippenvoer gemaakt van reststromen uit voedingsindustrie

Circulair kippenvoer gemaakt van reststromen uit voedingsindustrie

Kipster brengt circulair voer voor hobbykippen op de markt. Nijsen Company maakt het uit de resstromen uit de voedselindustrie, zoals gebroken crackers, haverdoppen en overschotten uit bakkerijen. "Wat de consument niet bereikt en waar niets mis mee is, zit in dit voer", aldus Kipster.

‘Bij ons geen eenheidsworst’

‘Bij ons geen eenheidsworst’

Wat voor bedrijf je ook runt, zonder digitale hard- en software red je het (bijna) niet meer. Misschien helpt een beetje omdenken: niet automatiseren omdat het moet, maar omdat het je een scala aan (nieuwe) mogelijkheden kan opleveren. Vandaag het eerste voorbeeld: Hillegonda van den Berg - Van den Berg Vleesexperts.

Ruim driekwart van de Nederlanders blijft online versproducten bestellen

Ruim driekwart van de Nederlanders blijft online versproducten bestellen

Ruim 74 procent van de Nederlanders blijft ook nu de coronamaatregelen zijn versoepeld hun versproducten online bestellen. Gemak is hiervoor de belangrijkste reden. Dat blijkt uit onderzoek van DirectResearch in opdracht van Trunkrs.