Bakkerszoon wil pintarieven collectief aanpakken

Remco van der Veer wil een actie ontketenen om banken ertoe aan te zetten met redelijke pintarieven te komen voor het midden- en kleinbedrijf. ‘Als we naar de banken en providers gaan met 2 miljoen transacties per maand, kunnen we een vuist maken.’ De bakkerszoon wil ook slagers bij zijn plan trekken.

De zoon van Echte Bakker Jaap van der Veer uit Barneveld vindt de huidige pintarieven de spuigaten uitlopen. Hij inventariseert welke bakkers met welke banken en met welke providers zaken doen, via de speciaal hiervoor aangemaakte website pincollectief.nl en de daaraan gekoppelde facebookpagina. Zo wil hij per bank tot collectieven van bakkerij- en horecaondernemers komen, die dan als één contractant met de banken zaken kunnen doen als het gaat om pintransacties. Tegen lagere tarieven dus.

Ook met organisaties in de slagerij heeft hij inmiddels contact gelegd. 'We proberen er zoveel mogelijk ondernemers bij te betrekken', aldus Remco van der Veer.

‘De kosten lopen nu enorm op zodra je meer dan 2000 klanten per week hebt. Voor de eerste 2000 transacties heb je een abonnement van ongeveer 80 euro, maar de bundel verhogen met nog eens 2000 voor bijvoorbeeld €10 extra kan niet. Voor de tweede 2000 transacties betaal je dan ineens €120. De bankkosten zijn erg hoog, terwijl het nergens over gaat want alles is geautomatiseerd, maar banken doen daar niets aan’, aldus Remco van der Veer.

Supermarkten voordeliger uit

In vergelijking met supermarkten betalen ondernemers in het midden- en kleinbedrijf circa 5 a 6 cent per pinbetaling, terwijl dit voor supermarkten beneden de 4 cent ligt. Dit komt doordat supermarkten als keten of collectief bij banken lagere tarieven kunnen afspreken, afdwingen zelfs. In het midden- en kleinbedrijf speelt de versnippering ondernemers parten; ook de ondernemersorganisatie in de bakkerij,  NBOV is het tot nu toe niet gelukt om collectieve afspraken met banken te maken over lagere tarieven.

Brief schrijven helpt niet

Remco van der Veer: ‘Het interesseert de banken echt niet als jij als individuele ondernemer een brief schrijft of aan de balie vraagt of je een ander contract kunt afsluiten. Daarvoor ben je als kleine ondernemer niet interessant genoeg, maar het gaat wel om tonnen per jaar in totaal.’

De jonge ondernemer, die in het bedrijf van zijn ouders is gestapt, wil ook proberen horeca-ondernemers die met dezelfde problematiek kampen, bij zijn collectief te betrekken.

Lees ook
Naar een gezond groeibedrijf

Naar een gezond groeibedrijf

Wie had tien jaar geleden kunnen denken dat we onze wasmachines, maaltijden en dagelijkse boodschappen tegenwoordig vooral online bestellen? Dat e-health en m-health gemeengoed worden, dat we auto’s steeds vaker delen (beschikbaarheid is immers belangrijker dan bezit) en dat er volop wordt geëxperimenteerd met zelfsturende auto’s?

Plezier + resultaat (€) = voldoening (P+R=V)

Plezier + resultaat (€) = voldoening (P+R=V)

Ondernemer word je niet met als eerste doel om veel geld te verdienen. Belangrijker is het om je hart te volgen en te doen wat je leuk vindt. Dat is onder de gegeven omstandigheden met corona vrij lastig. Wij zijn ervan overtuigd dat plezier in wat je doet en resultaat (€) leiden tot voldoening.In de laatste editie van Vleesmagazine van 2020 deelden...

René en Robert Dalhuisen: ‘Fijn om als slagersbroers te overleggen’

René en Robert Dalhuisen: ‘Fijn om als slagersbroers te overleggen’

De broers René en Robert Dalhuisen hebben het slagersvak met de paplepel ingegoten gekregen. Zowel hun opa als hun vader was slager. Ze runnen beiden hun eigen slagerij. René doet dat in Deventer en Robert in Breukelen. Hun winkels zijn heel verschillend, maar toch zijn er overeenkomsten. En het allerbelangrijkste? Met elkaar praten over positieve en...