POV meldde dat de claim van Albert Heijn niet klopt omdat de supermarkt "in de cijfers heeft geshopt". Hiermee bedoelt POV dat Albert Heijn heeft geprobeerd om hun nieuwe kip-rundvleesproducten zo goed mogelijk af te zetten tegen de varkens-rundvleesproducten. Dit deed Albert Heijn volgens POV door oude cijfers van het varkensvlees te gebruiken. Hierdoor valt de CO2-uitstoot van varkensvlees twee keer hoger uit dan het is, terwijl voor de kip en het rundvlees wél de nieuwste cijfers gebruikt worden. Hierdoor lijken de kip-rundvleesproducten veel minder CO2 uit te stoten, terwijl het verschil in realiteit niet zo groot is. Daarom dreigde POV om de claim voor te leggen aan de Reclame Code Commissie als Albert Heijn geen reactie zou geven op hun kritiek.
Aanpassing reclame Albert Heijn
De kritiek van POV heeft Albert Heijn aan het denken gezet. In een reactie aan Vleesmagazine zegt Albert Heijn te stoppen met hun claim dat hun half-om-half gehakt met kip en rund minder CO2 uitstoot dan het reguliere half-om-half gehakt. De supermarkt zet nu op de verpakking dat de runder-kipproducten per kilogram 37 procent minder CO2 uitstoten dan producten die volledig uit rundvlees bestaan.
Albert Heijn hoopt met deze aangepaste claim te voorkomen dat POV naar de Reclame Code Commissie stapt.