Ahold-dochter knoeit met vlees

attachment-001_food-image-VLS4386I01

STOCKHOLM – De Zweedse Ahold-dochter, supermarktketen ICA, knoeit stelselmatig met vlees. Dat heeft de Zweedse omroep SVT op televisie laten zien.

STOCKHOLM – De Zweedse Ahold-dochter supermarktketen ICA knoeit stelselmatig met vlees. Dat heeft de Zweedse omroep SVT op televisie laten zien.

Medewerkers van de supermarktketen halen het plastic van verpakkingen en doen er plastic met een nieuw houdbaarheidsetiket omheen. ‘Je ruikt aan het vlees en als het niet te erg stinkt, doe je er een nieuw etiket op’, zo vertelde een voormalig medewerker in het tv-programma. ‘Als het wel stinkt, gooi je het vlees in een bak. Van dat vlees wordt dan bijvoorbeeld gehakt gemaakt.’

Taboe

In de reportage is ook te zien hoe vlees dat op de grond is gevallen, opnieuw in de verpakking wordt gedaan. Andere medewerkers vertellen hoe buitenlands vlees opnieuw verpakt wordt en verkocht als (duurder) Zweeds vlees.

De werkwijze is door de leiding taboe verklaard. ‘In ons contract staat dat we niet mogen praten over wat er zich in de winkel afspeelt’, vertelt een voormalig medewerker.

Steekproef

Het tv-programma Uppdrag Granskning deed een steekproef bij de vier grootste supermarkten in Stockholm, die alle vier stelselmatig de houdbaarheidsdatum ’vernieuwen’. De verontwaardiging van Zweedse consumenten is groot. ICA is de trots van de Zweden en wordt vergeleken met multinationals als Ikea en Volvo.

Justitie in Zweden is naar aanleiding van de tv-beelden een vooronderzoek tegen de supermarkten in Stockholm begonnen.

Klik hier om de reportage te zien

Lees ook:

Vlees Heidemark in orde (12 december 2007)

TV-zender legt vleesfouten in supers VS bloot (3 mei 2007)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:

Alle berichten over vleesschandalen

Alle berichten over sjoemelen

Lees ook
ABN Amro: ‘Klanten willen versproduct in duurzame verpakking’

ABN Amro: ‘Klanten willen versproduct in duurzame verpakking’

Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat producten in duurzame verpakkingen worden aangeboden, zodat het verbruik van plastic vermindert en de mogelijkheid van hergebruik wordt vergroot. Dat blijkt uit een enquête van PanelWizard in opdracht van ABN Amro.Zo vindt 66 procent het belangrijk dat producenten van voorverpakte groente of fruit voor...

Bunzl wint met EcoCoolBox Packaging Awards

Bunzl wint met EcoCoolBox Packaging Awards

Bunzl Retail & Industry wint met de innovatieve EcoCoolBox de NL Packaging Awards 2020 in de categorie Webretail. De NL Packaging Awards worden jaarlijks uitgereikt aan bedrijven die uitblinken in innovatie, creativiteit, techniek en ondernemerschap. In verband met het coronavirus vond de bekendmaking online plaats.Voor de vijfde keer worden de NL Packaging...

Deen: 70 procent minder plastic om vlees

Deen: 70 procent minder plastic om vlees

Supermarktketen Deen verpakt zijn vlees in nieuwe verpakkingen die 70 procent minder plastic bevatten. Een trend die doorzet.Deen zegt de eerste supermarktketen in Nederland te zijn die deze meer duurzame verpakking gebruikt, meldt zusterblad Distrifood. Het gaat om een test van vleesleverancier Promessa waar Deen aan deelneemt. In eerste instantie...