Ahold-dochter knoeit met vlees

attachment-001_food-image-VLS4386I01

STOCKHOLM – De Zweedse Ahold-dochter, supermarktketen ICA, knoeit stelselmatig met vlees. Dat heeft de Zweedse omroep SVT op televisie laten zien.

STOCKHOLM – De Zweedse Ahold-dochter supermarktketen ICA knoeit stelselmatig met vlees. Dat heeft de Zweedse omroep SVT op televisie laten zien.

Medewerkers van de supermarktketen halen het plastic van verpakkingen en doen er plastic met een nieuw houdbaarheidsetiket omheen. ‘Je ruikt aan het vlees en als het niet te erg stinkt, doe je er een nieuw etiket op’, zo vertelde een voormalig medewerker in het tv-programma. ‘Als het wel stinkt, gooi je het vlees in een bak. Van dat vlees wordt dan bijvoorbeeld gehakt gemaakt.’

Taboe

In de reportage is ook te zien hoe vlees dat op de grond is gevallen, opnieuw in de verpakking wordt gedaan. Andere medewerkers vertellen hoe buitenlands vlees opnieuw verpakt wordt en verkocht als (duurder) Zweeds vlees.

De werkwijze is door de leiding taboe verklaard. ‘In ons contract staat dat we niet mogen praten over wat er zich in de winkel afspeelt’, vertelt een voormalig medewerker.

Steekproef

Het tv-programma Uppdrag Granskning deed een steekproef bij de vier grootste supermarkten in Stockholm, die alle vier stelselmatig de houdbaarheidsdatum ’vernieuwen’. De verontwaardiging van Zweedse consumenten is groot. ICA is de trots van de Zweden en wordt vergeleken met multinationals als Ikea en Volvo.

Justitie in Zweden is naar aanleiding van de tv-beelden een vooronderzoek tegen de supermarkten in Stockholm begonnen.

Klik hier om de reportage te zien

Lees ook:

Vlees Heidemark in orde (12 december 2007)

TV-zender legt vleesfouten in supers VS bloot (3 mei 2007)

Kijk in ons nieuwsarchief voor:

Alle berichten over vleesschandalen

Alle berichten over sjoemelen

Lees ook
‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

Verpakkingen verduurzamen in rap tempo. Als je niet verduurzaamt, verlies je het van de “groene” verpakking van de concurrent in het schap. Maar écht verduurzamen is vaak lastig en nog vaker duur. Dus dan doen we toch gewoon alsof?

Verpakkingsspecial 2021 nu te lezen als digitaal magazine

Verpakkingsspecial 2021 nu te lezen als digitaal magazine

Alea Publishers lanceert de jaarlijkse Verpakkingsspecial als digitaal magazine. Deze maand wordt de papieren editie meegestuurd met alle food titels.

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus wil minder palstic gebruiken. Daarom pastte de supermarktketen de afgelopen jaren samen met de vleesleveranciers de verpakkingen voor vlees aan. Hiermee bespaart Plus bijna 200.000 kg plastic.