AH en Jumbo zien een verschuiving in de kipverkoop. Consumenten laten kipfilet steeds vaker links liggen en kiezen voor ander kippenvlees, zoals kippendij.
Dat is het gevolg van een wijziging in het beleid van onder meer Jumbo en Albert Heijn, waardoor steeds vaker een hele kip van een boer wordt gekocht, meldt de NOS.
AH en Jumbo zien verschuiving
AH en Jumbo zien een verschuiving in de verkoop van de standaard kipfilet naar de bout en vooral de kippendij. ‘Denk bijvoorbeeld aan kipdijfiletblokjes, kipdijbraadlapjes en kipsatéspies’, zegt een Jumbo-woordvoerder tegen de omroep. Die delen van de kip werden tot voor kort nauwelijks gegeten in Nederland en vooral naar het buitenland gestuurd.
Aandeel kippendij verdubbeld
Dit jaar is de verkoop van die nieuwe delen van de kip volgens producenten meer dan verdubbeld. ‘Kipfilet levert daar op in’, zegt Wim Haverkotte van verpakkingsbedrijf Nijland. De supermarkten zien ook dat het aandeel verkochte kippendijen ruim is verdubbeld. Overigens blijft de kipfilet wel het meest verkochte stukje vlees.
Meer delen van de kip
Producenten, milieuorganisaties en supermarkten vinden dat consumenten meer delen van de kip moeten gebruiken. ‘Als wij die hele kip gaan eten en daar meer voor betalen, krijgt de boer meer geld’, zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier.