Actie voor behoud vleesnamen voor vega

vleesvervangers-2-560x373

Vegaburger, groentenschnitzel, veggieworst of tofoegehakt, voor ProVeg is er niks mis met ‘vlezige’ benamingen voor vegetarische en veganistische producten. De internationale organisatie, die zich inzet voor een snelle overgang naar een plantaardig voedselsysteem, lanceert een petitie in Europa tegen een mogelijk EU-verbod op dergelijke namen voor plantaardig voedsel.

De landbouwcommissie van het Europees Parlement stemde in april voor een verbod, omdat de namen misleidend zouden zijn voor de consument. Vegaburger mag niet, vegaschijf wel, vindt de commissie. Het voorstel wordt na de Europese verkiezingen in het nieuwe parlement behandeld. In de petitie vraagt ProVeg het te verwerpen. ‘Er is geen enkel bewijs dat consumenten verward of misleid worden door de huidige verpakkingen van vegetarische of veganistische producten’, zegt campagneleider Pablo Moleman tegen het ANP. ‘Te suggereren dat consumenten niet begrijpen wat het woord vegaburger betekent, beledigt hun intelligentie.’

Verbod ‘onnodig belemmerend’

Volgens Moleman bevatten verwijzingen naar dierlijke producten voor klanten relevante informatie over de smaak, textuur en toepassing die ze van een plantaardig product kunnen verwachten. Een verbod werkt onnodig belemmerend voor de ontwikkeling van de plantaardige markt, vindt ProVeg. In 2017 zette het Europees Hof van Justitie overigens een streep door de verkoop van zuiver plantaardige producten met woorden als melk, room, boter, kaas of yoghurt op het etiket. Sojamelk, tofoeboter of vegakaas mogen dus niet.

Alleen voor producten dierlijke oorsprong

Dergelijke benamingen zijn volgens het EU-recht uitsluitend bedoeld voor producten van dierlijke oorsprong, oordeelde het hof. Wel is er een lijst met uitzonderingen, waar onder meer pindakaas, cacaoboter, leverkaas en kokosmelk op staan. De uitspraak had geen betrekking op vlees- of visvervangende producten.

[intermezzo:1]
Lees ook
ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT the Alternative, dochteronderneming van Vion, introduceert als eerste bedrijf in de branche plantaardige vleesvervangers op basis van proteïnen uit Nederlandse veldbonen in de retail.

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager is dit jaar uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat jaarlijks wordt gehouden door de Sustainable Brand Index, een onafhankelijk merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Voor het eerst werd het merk aangewezen als Nederlandse winnaar in de categorie...

In gesprek met elkaar

In gesprek met elkaar

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Franny van Linschoten en Christiaan Verkuijl buigen zich dit keer over het slagersvak.