ACM: ‘Plofkip bijna verdwenen uit supermarkt’

Kippenvlees-in-supermarkt-F3840x2160-560x373

De 'plofkip' is vrijwel geheel uit de schappen van de Nederlandse supermarkten verdwenen. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Ook is het marktaandeel van kippenvlees met een onafhankelijk keurmerk bijna verdubbeld in de periode 2014-2018. De ACM concludeert dit na een studie naar de diversiteit en prijs van het aanbod kippenvlees in de supermarkt.

Het aanbod van duurzamer en welzijnsvriendelijker kippenvlees is groter dan ooit en blijft zich volgens de autoriteit in positieve zin ontwikkelen.

Concurrentie als aanjager van verduurzaming

De ACM zegt dat het onderzoek ook uitwijst dat concurrentiebeperking tussen bedrijven niet altijd noodzakelijk is voor een meer duurzame productie. Bedrijven kunnen in onderlinge concurrentie – zo nodig met nieuwe standaarden van een onafhankelijk keurmerk – hun diensten en producten verduurzamen. In dat geval is concurrentie juist een aanjager van verduurzaming.

‘Stopzetten ‘Kip van Morgen’ terecht’

Deze opmerking maakt de ACM om te verdedigen dat zij het project van producenten en winkeliers in 2013, de ‘Kip van Morgen’, stopzette. De afspraken beperkten de concurrentie en waren volgens de autoriteit een ‘slechte deal voor kip en consument’. De consument zou meer gaan betalen voor een marginale verbetering van het kippenwelzijn. In de schappen van de supermarkt ligt nu veel meer kippenvlees waarvan de kip een beter leven heeft gehad, zegt de ACM. Vrijwel al het kippenvlees is diervriendelijker dan dat het dankzij het ‘Kip van Morgen’-project zou zijn.

Keurmerken tegen plofkip

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: ‘Deze studie laat zien dat supermarkten en bedrijven goed in staat zijn geweest om zelfstandig over te schakelen naar diervriendelijker alternatieven voor de ‘plofkip’. Daarbij hebben onafhankelijke keurmerken waar consumenten vertrouwen in hebben een belangrijke rol gespeeld, bijvoorbeeld het Beter Leven-keurmerk. De ACM moedigt het gebruik van dat soort keurmerken aan bij de verdere verduurzaming van de voedselketen.’

Lees ook
Aldi stapt in 2023 over op Beter leven kip

Aldi stapt in 2023 over op Beter leven kip

Aldi stapt over op kip met het Beter leven keurmerk. Vanaf 2023 hebben alle verse kipproducten in de schappen minimaal één Beter Leven-ster. Dit geldt eind 2021 al voor alle kipvleeswaren. De supermarktketen is de vijfde die deze stap zet. Eerder maakten Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus al bekend over te stappen op kip met het Beter leven-keurmerk.  Dierenwelzijn...

Nog nooit zoveel overheidssteun aan biologische sector

Nog nooit zoveel overheidssteun aan biologische sector

De Tweede Kamer neemt vier moties aan ter bevordering van biologische landbouw en voeding. Op 25 mei kreeg de motie van D66 en CDA voor een ‘supermarkten convenant’ steun vanuit de ruime meerderheid. De Kamer steunt ook voorstellen om biologische landbouw en bloembollenteelt aantrekkelijker te maken.

Foodwatch lanceert campagnepetitie tegen het kooien van landbouwdieren

Foodwatch lanceert campagnepetitie tegen het kooien van landbouwdieren

Consumentenorganisatie en voedselwaakhond foodwatch roept de Europese Commissie op een einde te maken aan het kooien van alle landbouwdieren in Europa en ervoor te zorgen dat het EU-handelsbeleid dit verbod ondersteunt.