ACM: ‘Plofkip bijna verdwenen uit supermarkt’

Kippenvlees-in-supermarkt-F3840x2160-560x373

De 'plofkip' is vrijwel geheel uit de schappen van de Nederlandse supermarkten verdwenen. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Ook is het marktaandeel van kippenvlees met een onafhankelijk keurmerk bijna verdubbeld in de periode 2014-2018. De ACM concludeert dit na een studie naar de diversiteit en prijs van het aanbod kippenvlees in de supermarkt.

Het aanbod van duurzamer en welzijnsvriendelijker kippenvlees is groter dan ooit en blijft zich volgens de autoriteit in positieve zin ontwikkelen.

Concurrentie als aanjager van verduurzaming

De ACM zegt dat het onderzoek ook uitwijst dat concurrentiebeperking tussen bedrijven niet altijd noodzakelijk is voor een meer duurzame productie. Bedrijven kunnen in onderlinge concurrentie – zo nodig met nieuwe standaarden van een onafhankelijk keurmerk – hun diensten en producten verduurzamen. In dat geval is concurrentie juist een aanjager van verduurzaming.

‘Stopzetten ‘Kip van Morgen’ terecht’

Deze opmerking maakt de ACM om te verdedigen dat zij het project van producenten en winkeliers in 2013, de ‘Kip van Morgen’, stopzette. De afspraken beperkten de concurrentie en waren volgens de autoriteit een ‘slechte deal voor kip en consument’. De consument zou meer gaan betalen voor een marginale verbetering van het kippenwelzijn. In de schappen van de supermarkt ligt nu veel meer kippenvlees waarvan de kip een beter leven heeft gehad, zegt de ACM. Vrijwel al het kippenvlees is diervriendelijker dan dat het dankzij het ‘Kip van Morgen’-project zou zijn.

Keurmerken tegen plofkip

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: ‘Deze studie laat zien dat supermarkten en bedrijven goed in staat zijn geweest om zelfstandig over te schakelen naar diervriendelijker alternatieven voor de ‘plofkip’. Daarbij hebben onafhankelijke keurmerken waar consumenten vertrouwen in hebben een belangrijke rol gespeeld, bijvoorbeeld het Beter Leven-keurmerk. De ACM moedigt het gebruik van dat soort keurmerken aan bij de verdere verduurzaming van de voedselketen.’

Lees ook
Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.

Actiegroep levert kritiek op Beter Leven-keurmerk

Actiegroep levert kritiek op Beter Leven-keurmerk

Actiegroep Ongehoord vindt dat de Dierenbescherming moet stoppen met het Beter Leven-keurmerk en is hiervoor een petitie gestart. Op basis van eigen onderzoek noemt de actiegroep het bekende keurmerk mislukt. De Dierenbescherming is niet eens met de kritiek en zegt dat het keurmerk bijdraagt aan dierenwelzijn. "Dat is objectief aantoonbaar".

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

Dierenwelzijn is een belangrijke factor voor Nederlandse en Duitse consumenten in de keuze voor kip en eieren. Ook vinden ze een goede beloning voor boeren belangrijk. Ongeveer 7 op de 10 consumenten is bereid om in dat geval meer te betalen voor pluimveeproducten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse en Duitse consumenten.