ACM: ‘Plofkip bijna verdwenen uit supermarkt’

Kippenvlees-in-supermarkt-F3840x2160-560x373

De 'plofkip' is vrijwel geheel uit de schappen van de Nederlandse supermarkten verdwenen. Dat meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Ook is het marktaandeel van kippenvlees met een onafhankelijk keurmerk bijna verdubbeld in de periode 2014-2018. De ACM concludeert dit na een studie naar de diversiteit en prijs van het aanbod kippenvlees in de supermarkt.

Het aanbod van duurzamer en welzijnsvriendelijker kippenvlees is groter dan ooit en blijft zich volgens de autoriteit in positieve zin ontwikkelen.

Concurrentie als aanjager van verduurzaming

De ACM zegt dat het onderzoek ook uitwijst dat concurrentiebeperking tussen bedrijven niet altijd noodzakelijk is voor een meer duurzame productie. Bedrijven kunnen in onderlinge concurrentie – zo nodig met nieuwe standaarden van een onafhankelijk keurmerk – hun diensten en producten verduurzamen. In dat geval is concurrentie juist een aanjager van verduurzaming.

‘Stopzetten ‘Kip van Morgen’ terecht’

Deze opmerking maakt de ACM om te verdedigen dat zij het project van producenten en winkeliers in 2013, de ‘Kip van Morgen’, stopzette. De afspraken beperkten de concurrentie en waren volgens de autoriteit een ‘slechte deal voor kip en consument’. De consument zou meer gaan betalen voor een marginale verbetering van het kippenwelzijn. In de schappen van de supermarkt ligt nu veel meer kippenvlees waarvan de kip een beter leven heeft gehad, zegt de ACM. Vrijwel al het kippenvlees is diervriendelijker dan dat het dankzij het ‘Kip van Morgen’-project zou zijn.

Keurmerken tegen plofkip

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: ‘Deze studie laat zien dat supermarkten en bedrijven goed in staat zijn geweest om zelfstandig over te schakelen naar diervriendelijker alternatieven voor de ‘plofkip’. Daarbij hebben onafhankelijke keurmerken waar consumenten vertrouwen in hebben een belangrijke rol gespeeld, bijvoorbeeld het Beter Leven-keurmerk. De ACM moedigt het gebruik van dat soort keurmerken aan bij de verdere verduurzaming van de voedselketen.’

Lees ook
COV: Dierenwelzijn slachterijen uitstekend in orde

COV: Dierenwelzijn slachterijen uitstekend in orde

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) publiceerde de resultaten van de inspecties op slachthuizen in 2019 en 2020. In de berichtgeving spreekt NVWA van honderden boetes en waarschuwingen. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) nuanceert dit beeld.

Meer ruimte voor dieren thema Beter Leven week

Meer ruimte voor dieren thema Beter Leven week

Vandaag, op 25 oktober, start de Beter Leven week. Deze week vraagt de Dierenbescherming aandacht voor dierenwelzijn. Het thema is ruimte. De campagne loopt tot en met 31 oktober.

Dierenwelzijn zit in de lift

Dierenwelzijn zit in de lift

De maatschappij verandert. Consumenten kijken steeds kritischer naar dierenwelzijn en maatschappelijke organisaties spelen hierop in. Zij brengen misstanden aan het licht via de media en lobbyen bij de overheid. Met als resultaat dat politiek en overheid meebewegen. Het ziet ernaar uit dat consumenten steeds machtiger worden. De overheid bestuurt en...