Achterham in de supermarkt waterig

SLAGERSWERELD - Achterham in de supermarkt bestaat in sommige gevallen voor een aanzienlijk deel uit water en waterbindende stoffen.

SLAGERSWERELD - Achterham in de supermarkt bestaat in sommige gevallen voor een aanzienlijk deel uit water en waterbindende stoffen.

Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. De Consumentenbond testte 20 porties waarvan 17 zijn voorverpakt. Hierbij selecteerden de onderzoekers op bekende merken en populaire huismerken.

Ingedroogd
Uit het onderzoek kwam Weight Watchers het best naar voren. Voor een portie van 100 gram gebruikt de WW-slager 103 gram vlees (3 gram is vermoedelijk ingedroogd bij de productie). Het minste vlees werd gevonden in de 'Euro achterham' van Super de Boer: 70 procent. Ook Landerij-achterham dat onder meer in de Dirk van de Broek-supermarkten schappen vult scoort met 75 procent slecht. Achterham van Bio Plus, Gebirgsjager, Super, Linera en het Albert Heijn-huismerk 'gerookt ambachtelijk' en de huismerken van C1000 bevatten meer dan 90 procent vlees.

Slagers spuiten vocht in omdat dit goedkoper is dan vlees. Achterham is het vlees dat van de achterpoten van varkens afkomstig is. Bron: Agrarisch Dagblad

Lees ook
Bijna helft van de Nederlanders is flexitariër

Bijna helft van de Nederlanders is flexitariër

Nederlanders eten minder vlees. Uit onderzoek van Marktdata naar de populariteit en het sentiment rondom vleesvervangers blijkt dat de afgelopen 12 maanden 36 procent van de Nederlanders minder vlees is gaan eten of helemaal is gestopt.

‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

Een meerderheid van de Nederlanders steunt het verhogen van de prijs van dierlijke producten of gerechten, zo blijkt uit onderzoek dat Kieskompas uitvoerde in opdracht van ProVeg.

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.