ABN rekent op stijging fooduitgaven

overzichtsfoto winkel

Analisten van ABN Amro rekenen erop dat Nederlandse consumenten in 2016 en 2017 gemiddeld 2 procent meer gaan uitgeven aan voedsel. Deze toename zal vooral buitenshuis worden gerealiseerd, voor speciaalzaken wordt een ‘krimp’ voorzien.

Dat staat in een rapport van de bank dat 10 mei verscheen. ‘Naast de groei in buitenshuis consumptie nemen ook de voedseluitgaven voor thuisconsumptie de komende jaren verder toe. Weliswaar zal de groei hier licht achterblijven bij de groei van de buitenshuis consumptie, maar ook de supermarkten zullen profiteren van de positief gestemde consument. Ook de uitgaven aan voedsel via het online verkoopkanaal zullen hier de vruchten van plukken. Voor speciaalzaken blijft het lastig om een bestendig inkomen te genereren. Hier voorzien wij dan ook krimp’, zo schrijft ABN Amro.

Behoefte aan gemak en beleving

De groei buitenshuis wordt gestimuleerd door de toenemende behoefte aan gemak en beleving bij consumenten, zo stellen de ABN Amro-analisten in hun rapport. ‘Dit wordt versterkt door dat er meer eenpersoonshuishoudens en tweeverdieners zijn die het zichzelf gemakkelijk willen maken. Met name de klassieke horeca en gemakszaken (bijv. op stations) profiteren hiervan.’ Voor fabrikanten rekent ABN Amro vooral op groei door een stijging van de export. ‘De zwakke euro zorgt ook dit jaar voor een extra stimulans in export naar landen buiten de eurozone. De afkoeling van de Chinese economie, zal voor de export van voedsel niet direct een negatief effect hebben. Ook met een economische groei in dat land van 6,5 procent in 2016 en 6 procent in 2017 blijft de welvaart en daarmee de behoefte aan meer gevarieerd (vaak westers) eten toenemen.’

Kentering in daling van grondstoffenprijzen

Voor de winstgevendheid van voedselproducerende bedrijven heeft de bank ook een grotendeels positieve boodschap. ‘De voedselindustrie maakt op grote schaal gebruik van voedselgrondstoffen. De prijzen van deze grondstoffen staan al jaren onder druk. Ook in 2015 zijn de grondstofprijzen met ruim 19,5 procent gedaald. Hierbij spanden zuivel en suiker de kroon met dalingen van respectievelijk 29 en 22 procent. Belangrijkste reden voor de daling van voedselgrondstof-prijzen betreft overcapaciteit die boven de markt hangt. Deze lagere inkoopwaarde wordt deels doorberekend in de verkoopprijzen, maar zorgt ook voor een positief effect op de winstmarges van de foodindustrie. Voor 2016 verwachten wij dat er een kentering gaat komen in de prijsdaling van grondstoffen die reeds jaren aanhoudt. Dit leidt nog niet direct tot forse prijsstijgingen, waardoor de producenten aan de inkoopzijde ook dit jaar nog profiteren van lagere prijzen vanwege lagere inkoopkosten.’

Lees ook
ABN AMRO: Explosieve groei maaltijdbezorging zet door

ABN AMRO: Explosieve groei maaltijdbezorging zet door

Sinds de coronacrisis groeit de maaltijdbezorging explosief. Volgens ABN AMRO zet deze groei ook na de coronacrisis door. De analisten verwachten wel dat de groei minder hard gaat dan tijdens de coronapandemie.

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Veel slagers doen goede zaken tijdens de coronacrisis, dankzij de komst van nieuwe klanten. Hoe zorg je ervoor dat die klanten ook na corona terugkomen? Ga met hen in gesprek, zegt Jessica Hoevenaars van Slagerij Dennis van de Ven in Schijndel. Hoevenaars weet waar ze over praat: vorig jaar werd zij benoemd tot branche erkende meesterverkoper.

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

Dierenwelzijn is een belangrijke factor voor Nederlandse en Duitse consumenten in de keuze voor kip en eieren. Ook vinden ze een goede beloning voor boeren belangrijk. Ongeveer 7 op de 10 consumenten is bereid om in dat geval meer te betalen voor pluimveeproducten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse en Duitse consumenten.