ABN AMRO: Consument kiest voor dierenwelzijn bij pluimveeproducten

8 juli 2021 Redactie Vlees
Foto: NickyPe, Pixabay

Dierenwelzijn is een belangrijke factor voor Nederlandse en Duitse consumenten in de keuze voor kip en eieren. Ook vinden ze een goede beloning voor boeren belangrijk. Ongeveer 7 op de 10 consumenten is bereid om in dat geval meer te betalen voor pluimveeproducten. Dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO onder Nederlandse en Duitse consumenten.

Ook supermarkten kiezen voor dierenwelzijn. Onder andere Albert Heijn, Jumbo en Plus hebben vanaf 2022 alleen nog maar kip met minimaal een ster beter leven in de schappen liggen. ABN AMRO verwacht dat de consumptie van kip en eieren de komende jaren toe gaat nemen. "Dit biedt een gezonde basis voor de Nederlandse pluimveehouderij, mits ondernemers de ruimte kunnen creëren om hun bedrijf te verduurzamen en hun verdienmodel goed blijft", aldus ABN AMRO.

Diervriendelijke pluimveehouderij

De Nederlandse pluimveehouderij bevindt zich volgens ABN AMRO in de top als het gaat om de transitie naar diervriendelijkere houdsystemen. Zo leeft 90 procent van de leghennen in systemen waar ze vrij kunnen bewegen; in Europa ligt dit gemiddelde op 52 procent. Het aandeel ‘biologische’ leghennen gaat stijgen naar 10 procent en dat van ‘vrije uitloop’ hennen stijgt in 2025 naar een kwart stijgen, verwacht ABN AMRO.

Ook bij vleeskuikens ziet ABN AMRO een transitie op het gebied van diervriendelijkere houdsystemen. De verwachting is dat het aandeel pluimveevlees met een Beter Leven-Keurmerk toeneemt van 5 tot 10 procent in 2021 naar 60 tot 80 procent in 2025. Daarbij is het van belang dat er voldoende ruimte is om buitenuitloop te realiseren. Deze transitie zal waarschijnlijk leiden tot een daling van het totaal aantal vleeskuikens met 15 tot 25 procent. Hierbij is een eventuele extra daling - als gevolg van de stikstofregelgeving - niet meegenomen.

Meer CO2-uitstoot

De pluimveesector speelt al lange tijd in op de veranderende vraag van consumenten en supermarkten, maar ABN AMRO verwacht de komende vijf jaar een versnelling. “Hierdoor zal het aantal dieren flink afnemen en het dierenwelzijn stijgen. De grotere aandacht voor dierenwelzijn heeft echter óók een keerzijde. Meer beweging is goed voor het dier, maar minder goed voor het milieu. Dat komt omdat het een hoger voerverbruik en een hogere CO2-voetafadruk tot gevolg heeft. De sleutel voor verlaging van de CO2- uitstoot ligt mede in de gebruikte grondstoffen voor pluimveevoer”, zegt Pierre Berntsen, Directeur Agrarische Bedrijven van ABN AMRO. “De Nederlandse mengvoerindustrie loopt voorop in de kennis over reststromen en het verkleinen van de CO2-voetafdruk van grondstoffen. Met deze kennis zijn mengvoerleveranciers in staat om pluimveehouders te ondersteunen bij het verlagen van de milieu-impact. Echter geldt hier dat extra duurzaamheidseisen leiden tot hogere kosten. Om dit op te vangen zal de consument zal een hogere prijs moeten betalen om deze transitie vol te houden.”

Altijd op de hoogte blijven?