ABN Amro: Aantal slagers daalt verder

22 januari 2016 Vleesmagazine

De ABN Amro verwacht dat het aantal slagers in 2016 verder zal dalen. Dat blijkt uit het rapport Retailprognoses dat 22 januari werd gepresenteerd.

Binnen de speciaalzaken, zoals slagers, bakkers, slijterijen en groenteboeren verdwenen in 2013 en 2014 meer dan 600 verkooppunten. Dat is een daling die zich voor het tiende jaar op rij voordoet. Slagers en andere speciaalzaken kampen onder meer met concurrentie van supermarkten, die nu ook inzetten op versproducten. De bank verwacht een min van 1 procent in de volumes bij speciaalzaken. De volumes liepen sinds het uitbreken van de crisis al met zo’n 29 procent terug in dit segment.

Kansen

De ABN Amro ziet wel een positieve toekomst voor speciaalzaken. ‘Zij profileren zich steeds vaker online, al dan niet samen met andere ondernemers. Ook is er behoefte onder de consumenten aan ‘local heroes’, die persoonlijke benadering bieden en een hoge klantkennis bieden. Speciaalzaken kunnen dit bieden. De vergrijzing biedt kansen, omdat speciaalzaken bij oudere generaties populair zijn.’

Klik hier voor het hele rapport

Altijd op de hoogte blijven?