ABN: ‘1 op 5 klanten gaat stemgestuurd shoppen’

12 april 2018

In 2021 is 18 procent van de consumenten bereid om aan voice assisted shopping te doen, oftewel stemgestuurd shoppen. De online supermarkt is daarbij favoriet.

Dat staat in een rapport van ABN Amro dat vandaag (donderdag) is verschenen. Volgens de bank waait de populariteit van stemassistenten, zoals Apple’s Siri, Google’s Assistant en Alexa van Amazon, over vanuit de Verenigde Staten en Verenigd Koninkrijk naar Nederland.

Interesse in stemgestuurd shoppen groeit

De interesse van Nederlandse consumenten in stemgestuurd shoppen neemt toe, betoogt de bank op basis van onderzoek van Q&A onder 1200 consumenten en 87 retailers. Nu is al 1 op de 10 consumenten bereid aan voice assisted shopping te doen. Dit stijgt naar 18 procent in 2021. Onder ‘early adaptors’ is dat tegen die tijd zelfs 33 procent. Hierbij geldt gemak als belangrijkste argument. Ondanks de stijgende populariteit van ‘voice’ in het winkelproces is veiligheid een belangrijk thema. Zo heeft 42 procent van de consumenten nog vraagtekens bij de betrouwbaarheid van stem-gestuurd winkelen. Bovendien gebruikt 86 procent bij voorkeur de eigen smartphone in de plaats van een apart voice apparaat. Consumenten zijn vooral bereid stem-gestuurde aankopen te doen bij supermarkten, elektronicawinkels en drogisterijen.

Ook retailers zien kansen

Naast de steeds grotere populariteit onder consumenten beschouwen ruim 6 op de 10 retailers gestuurd winkelen als een kans. Binnen drie jaar verwacht 56 procent dit alleen of met een partner te gaan aanbieden. Samenwerking met een partner lijkt het meest kansrijk, omdat de kosten voor veel winkeliers een drempel zijn. Op dit moment is 1 op de 10 winkeliers bezig met het aanbieden van stemgestuurd shoppen. De meeste retailers zien voldoende aanleiding om de shopmethode te gaan omarmen. Zo denken zij dat het aankoopproces gemakkelijker wordt, hun bedrijf toekomstbestendiger wordt en verwachten zij een sterke groei van dit koopkanaal. Van de winkeliers die nu in de voorhoede zitten, is driekwart van plan in de komende drie jaar werk te maken van voice assisted shopping.

Databescherming als drempel

Nu het gebruik van voice onder consumenten aan populariteit wint, kunnen winkeliers hier volgens ABN Amro op inspelen. ‘Nederland hoort bij de Europese online koplopers en de trend om ook in ons land stemgestuurd shoppen via een app of device te omarmen, biedt kansen. Er moet wel worden geïnvesteerd in de veiligheid van voice assisted shopping om het vertrouwen van de consument te vergroten’, zegt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN Amro. ‘De acceptatiegraad onder consumenten gaat in de komende drie jaar echter sterk stijgen en ook retailers zijn enthousiast. Hierbij is het ontwikkelen van een effectieve voice-strategie cruciaal. Winkeliers moeten eerst vaststellen welke producten en diensten zich het beste lenen voor het voice-kanaal en de ‘early adopters’ vroeg bij het ontwikkelproces betrekken. Daarnaast is het voor merken van belang om op de shortlist van de voice-aanbieders te komen. Het aantal aanbieders is gering en mocht je er niet tussen komen, leidt dit tot omzetverlies. Ook moeten retailers een hoge prioriteit geven aan privacy en de bewaking van consumentendata, om nog bestaande drempels voor consumenten weg te nemen.’

Altijd op de hoogte blijven?