Aantal slagerswinkels daalt in 10 jaar tijd met 400

Slagerij-Zwetsloot

Het aantal slagers is tussen begin 2008 en 2017 met 16 procent afgenomen, van 2595 naar 2190. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

In totaal is het aantal winkels in de Nederlandse foodsector met 1,5 procent toegenomen tot 19.000 vestigingen, volgens het CBS. Zowel het aantal speciaalzaken als het aantal supermarkten nam in deze periode toe. De grootste toename is toe te schrijven aan supermarkten, waarvan het aantal in 10 jaar tijd  met 3,2 procent toenam naar 6.000.

Zeer grote verschillen zichtbaar

Het aantal speciaalzaken is in 10 jaar tijd met 0,8 procent toegenomen tot 13.000, maar per branche zijn bij de speciaalzaken zeer grote verschillen zichtbaar. Uit het straatbeeld verdwenen vele slagers (16 procent), groentewinkels (28 procent), en poeliers (10 procent). Ook waren er minder slijterijen (6 procent) en tabakswinkels (7 procent). Het aantal brood- en banketverkooppunten bleef nagenoeg gelijk, met een daling van 10 stuks in 10 jaar tijd.

Snelle groeiers

De snelle groeiers zijn het aantal viswinkels (groei 30 procent), kaaswinkels (+20 procent) en natuurvoedingswinkels (+18 procent). Ook het aantal winkels in buitenlandse voeding nam toe.  Op het totaal nam het aantal brood- en banketverkooppunten in 10 jaar tijd met 10 af, waarmee de sector een redelijk stabiele positie inneemt.

Supermarkten motor achter omzetgroei

De omzetgroei in de foodsector komt overigens wel bijna geheel voor rekening van de supermarkten. In

Foto: Distrifood

2017 steeg de supermarktomzet met 3,5 procent ten opzichte van 2016, terwijl de omzet van de foodspeciaalzaken zoals slagers, slijters, groentewinkels en kaaswinkels slechts met 0,5 procent toenam.

Het aandeel van supermarkten in de verkoop van voedings- en genotmiddelen is in de loop der jaren sterk gestegen ten koste van de speciaalzaken. Zo steeg de omzet van supermarkten in 2017 vergeleken met 2008 met bijna 21 procent (6,0 procent meer volume), terwijl speciaalzaken in deze periode ruim 11 procent aan omzet en bijna 25 procent aan volume verloren.

Lees ook: Meerdere slagerijen sluiten net voor Pasen definitief deuren

CBS: Grootste prijsstijging voeding sinds 2008

 
Lees ook
Keurslager Van der Meer: ‘Alles draait om beleving’

Keurslager Van der Meer: ‘Alles draait om beleving’

Keurslagerij Van der Meer is samen met bakkerij Van der Werf en kaasmakerij de Nylander in Workum Versmarkt De 3 Ambachten gestart. ‘We zitten in een prachtig ruim pand op een hele mooie locatie naast twee supermarkten. Alles draait bij ons om beleving’, vertelt Thijs van der Meer trots. ‘Door drie ambachtelijke bedrijven samen te voegen onder één dak,...

Shell introduceert vegetarische Blue Butcher burgers langs de weg

Shell introduceert vegetarische Blue Butcher burgers langs de weg

Als eerste langs de weg introduceert Shell hamburgers van The Blue Butcher. Deze innovatieve vleesvervanger bestaat volledig uit plantaardige en natuurlijke ingrediënten en heeft een stevige bite.De hamburgers van The Blue Butcher zijn bijna niet te onderscheiden van vleesproducten. Een plantaardig alternatief, maar net zo lekker! De Blue Butcher burgers...

Horecava 2021: selectief live en virtueel groots event

Horecava 2021: selectief live en virtueel groots event

De grootste horecabeurs van Nederland zal zich begin 2021 presenteren als Horecava Limited. Vanwege de coronacrisis kondigt de organisatie een kleinere, exclusievere editie aan voor een selecte groep aanbieders en beursbezoekers.Horecava 2021 introduceert eenmalig deze speciale, kleinschalige editie: Horecava Limited. Het hart van het nieuwe evenement...