Aantal slagerswinkels daalt in 10 jaar tijd met 400

Slagerij-Zwetsloot

Het aantal slagers is tussen begin 2008 en 2017 met 16 procent afgenomen, van 2595 naar 2190. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

In totaal is het aantal winkels in de Nederlandse foodsector met 1,5 procent toegenomen tot 19.000 vestigingen, volgens het CBS. Zowel het aantal speciaalzaken als het aantal supermarkten nam in deze periode toe. De grootste toename is toe te schrijven aan supermarkten, waarvan het aantal in 10 jaar tijd  met 3,2 procent toenam naar 6.000.

Zeer grote verschillen zichtbaar

Het aantal speciaalzaken is in 10 jaar tijd met 0,8 procent toegenomen tot 13.000, maar per branche zijn bij de speciaalzaken zeer grote verschillen zichtbaar. Uit het straatbeeld verdwenen vele slagers (16 procent), groentewinkels (28 procent), en poeliers (10 procent). Ook waren er minder slijterijen (6 procent) en tabakswinkels (7 procent). Het aantal brood- en banketverkooppunten bleef nagenoeg gelijk, met een daling van 10 stuks in 10 jaar tijd.

Snelle groeiers

De snelle groeiers zijn het aantal viswinkels (groei 30 procent), kaaswinkels (+20 procent) en natuurvoedingswinkels (+18 procent). Ook het aantal winkels in buitenlandse voeding nam toe.  Op het totaal nam het aantal brood- en banketverkooppunten in 10 jaar tijd met 10 af, waarmee de sector een redelijk stabiele positie inneemt.

Supermarkten motor achter omzetgroei

De omzetgroei in de foodsector komt overigens wel bijna geheel voor rekening van de supermarkten. In

Foto: Distrifood

2017 steeg de supermarktomzet met 3,5 procent ten opzichte van 2016, terwijl de omzet van de foodspeciaalzaken zoals slagers, slijters, groentewinkels en kaaswinkels slechts met 0,5 procent toenam.

Het aandeel van supermarkten in de verkoop van voedings- en genotmiddelen is in de loop der jaren sterk gestegen ten koste van de speciaalzaken. Zo steeg de omzet van supermarkten in 2017 vergeleken met 2008 met bijna 21 procent (6,0 procent meer volume), terwijl speciaalzaken in deze periode ruim 11 procent aan omzet en bijna 25 procent aan volume verloren.

Lees ook: Meerdere slagerijen sluiten net voor Pasen definitief deuren

CBS: Grootste prijsstijging voeding sinds 2008

 
Lees ook
De Klasse gaat samen met Vlees van Wolvega

De Klasse gaat samen met Vlees van Wolvega

Vleesgroothandel De klasse uit Leeuwarden gaat per 30 november samen met Vlees van Wolvega. Alle activiteiten worden in Wolvega geïntegreerd. Zowel de medewerkers als directeur Piet van der Wal zetten voortaan hun werkzaamheden vanuit Wolvega voort.Voor Piet van de Wal was het belangrijk een partner te vinden wat niet alleen goed zou zijn voor de klanten...

RBK Group gaat samenwerken met Adviesburo Verhoef

RBK Group gaat samenwerken met Adviesburo Verhoef

De RBK Group uit Deventer is een strategische samenwerking aangegaan met Adviesburo Verhoef in Lochem en heeft een meerderheidsbelang het adviesbureau genomen.Verhoef is gespecialiseerd in industriële koudetechniek, warmteterugwinning, warmtepompen en vochtbeheersing. Het bedrijf is al meer dan veertig jaar actief, met name in de agf-sector. Strategische...

Wouter van de Veen kiest voor zelf slachten

Wouter van de Veen kiest voor zelf slachten

Tegen de tendens is Nederland toch een zelfslachtende slager rijker. Branche erkende meesterslager Wouter van de Veen is gestart met zelf slachten voor zijn slagerijen in Ederveen en Renswoude.In de afgelopen jaren is het aantal zelfslachtende slagers afgenomen. De toenemende wet- en regeldruk speelt hierin een belangrijke rol. Door deze druk ervaren...