Aantal dieren met een Beter Leven stijgt

beter leven

Het aantal kippen, varkens en koeien dat diervriendelijker wordt gehouden, blijft toenemen. Dit jaar stijgt het aantal productiedieren dat onder het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming valt, met zo'n 3 miljoen naar ruim 20 miljoen dieren, meldt het AD op haar website.

De groei is volgens directeur Frank Dales van de Dierenbescherming deels te verklaren doordat steeds meer merkfabrikanten producten leveren met het keurmerk op de verpakking. ‘De afgelopen twee jaar hebben een verdrievoudiging van het aantal producten met ons keurmerk laten zien. Van soepen tot salades en van kroketten tot straks zelfs honden- en kattenvoer’, vertelt Dales aan het AD.

Drie-sterrensysteem

Het Beter Leven keurmerk is in 2007 door de Dierenbescherming geïntroduceerd als een 3-sterrensysteem dat de mate van diervriendelijkheid van een product aangeeft: hoe meer sterren, hoe diervriendelijker. Drie sterren staat gelijk aan biologisch. Het eerste keurmerk ging naar producenten van een langzaam groeiend vleeskuiken als alternatief voor de plofkip.

Driekwart van de consumenten herkent het keurmerk van de Dierenbescherming inmiddels, volgens onderzoeksbureau GfK. 15 tot 20 procent van de consumenten zou in de supermarkt 'vaak tot altijd' voor producten met het Beter leven keurmerk kiezen.

Lees ook
Dierenbescherming komt met Deltaplan veehouderij 2050

Dierenbescherming komt met Deltaplan veehouderij 2050

De Dierenbescherming richt zich de komende 30 jaar op een veehouderij die kwaliteitsbewust produceert voor de eigen consumptie en een markt in Noordwest-Europa. Hiertoe heeft de organisatie een Deltaplan veehouderij opgesteld, waarin de behoeften van het dier en de transitie ‘van verspillende carnivoren naar waarderende omnivoren’ centraal  staan.De...

Vlees van de Longhorns specialiteit Groningse slager

Vlees van de Longhorns specialiteit Groningse slager

Slager Nanning van Wijk in het Groningse Niekerk is behalve slager sinds 2015 ook hobbyboer. Hij beheert een van de twee kuddes Engelse Longhorns in ons land. ‘Een langzaam groeiend ras, dat tot bijzonder smakelijk vlees leidt’, weet de slager.In het Groningse Niekerk is slagerij Nanning van Wijk al jaren een begrip. Het dorp in West-Groningen, op luttele...

Reclamecommissie: AH-reclame kip is misleidend

Reclamecommissie: AH-reclame kip is misleidend

Albert Heijn past de verpakking van zijn reguliere kip aan na een klacht van Wakker Dier bij de Reclame Code Commissie (RCC). De RCC oordeelt dat AH zijn klanten misleidt met de claim ‘Een vitaler ras met meer ruimte’.De RCC oordeelt na de klacht van Wakker Dier dat Albert Heijn zijn klanten misleidt met de claim ‘Een vitaler ras met meer ruimte’,...