RIVM: ‘Minder vlees, fris en alcohol nodig’

24 januari 2017 Vleesmagazine

Wil Nederland voldoen aan de klimaatdoelstellingen van het akkoord van Parijs, dan moeten Nederlanders minder vlees en meer plantaardige producten gaan eten en minderen met frisdrank en alcohol.

Ook zouden ze in zijn algemeenheid minder moeten eten. Dat schrijft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in een dinsdag verschenen rapport over de Nederlandse eetgewoonten. Een veranderend voedingspatroon, zoals het RIVM dat voorstaat, leidt niet alleen tot duurzamer eten, maar ook tot gezondere Nederlanders; minder obesitas en chronisch zieken. Tegelijkertijd worden de gezondheidsverschillen tussen burgers verkleind en wordt het voedsel ook veiliger. ‘De consumptie van minder vlees gaat immers samen met minder voedselinfecties bij mensen’, aldus het RIVM.

Gezond en met een stijgende levensverwachting

De onderzoekers geven aan dat de meeste Nederlanders gezond zijn en dat hun levensverwachting stijgt, maar zien ook de andere kant van de medaille. De helft van Nederland heeft overgewicht, een percentage dat in lagere sociaaleconomische klassen nog hoger ligt. En verder: ‘Negen op de tien mensen eten te weinig groenten en fruit en bijna 30 procent van ons eten is van dierlijke oorsprong. Het voedingspatroon van een gemiddelde Nederlander leidt niet alleen tot gezondheidsverlies, maar is bovendien onvoldoende duurzaam. Zo zorgt het voor een uitstoot aan broeikasgassen die vergelijkbaar is met die van vervoer.’ Het RIVM meldt ook nog dat Nederlanders v jaarlijks 47 kilogram voedsel per persoon verspillen.

Dilemma’s door het nieuwe beleid

De instelling ziet echter ook dilemma’s opduiken door het nieuwe beleid. ‘Zo gaan gezondheid, duurzaamheid en veiligheid niet altijd hand in hand; niet alle maatregelen voor gezonde voeding zijn duurzaam en vice versa. Zo is het duurzaam om bij vleesconsumptie het hele dier van kop tot staart te eten. Dit betekent ook bewerkte vleesproducten, zoals worst, die weer minder gezond zijn. Een ander dilemma is het gedrag van burgers en bedrijven. Die vinden gezondheid en duurzaamheid belangrijk, maar consumenten letten bij het boodschappen doen toch vooral op prijs en gemak en bedrijven willen op hun beurt deze consument dienen en winst maken’, zo schrijft het RIVM.

Altijd op de hoogte blijven?