Vleesmagazine 8 | december 2021

Vlees 8-2021

Dit nummer van Vleesmagazine verschijnt 10 december. Het thema is trends. Abonnees ontvangen het magazine en kunnen alle artikelen hier online lezen. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af!

ACTUEEL

  • SVO vakopleiding food
  • Uit de branche
  • De eiwittransitie belicht
    Waar gaat het naartoe?

DE SLAGERIJ

  • ‘Smaak en kwaliteit boven alles’
    Het exclusieve assortiment van Slagerij De Leeuw
  • ‘Niet lullen, maar vullen’
    Rotterdamse Indoworst van chef Perry en slager Paul
  • Slagers over... het slagersvak

VAKTECHNIEK

  • Recept: Viaanse stoofschotel
  • Recept: 3D-rollette in crépinette

VEEHOUDERIJ

  • De Rolls Royce onder de kalkoenen
    Slager Willem Boon neemt met minder geen genoegen

INDUSTRIE

  • De nieuwe hygiënecode
    Aan de slag met de nieuwe regels

ONDERNEMEN

  • Consumentengedrag in kaart gebracht
    Ontwikkelingen in de versbranche
  • Column Wouter van de Veen
  • Rondvraag: kwaliteitskip
  • Boeken
In deze editie
De eiwittransitie belicht - Waar gaat het naartoe?

De eiwittransitie belicht - Waar gaat het naartoe?

Het is de trending topic: de eiwittransitie. In 2018 riep de Europese Unie de lidstaten op om op het gebied van eiwitten meer zelfvoorzienend en minder afhankelijk van import te zijn. In antwoord hierop kwam in 2020 de Nationale Eiwitstrategie (NES). In de NES is opgenomen hoe Nederland de zelfvoorzieningsgraad van nieuwe en plantaardige eiwitten op...

Rotterdamse indoworst van chef Perry en zijn favoriete slager

Rotterdamse indoworst van chef Perry en zijn favoriete slager

Het is geen wonder dat chef Perry de Man zijn vlees het liefst koopt bij Paul van den Hooven van slagerij Wild Vleesch. De twee hebben nogal wat met elkaar gemeen. Niet alleen zijn ze beiden goedlachs, ietwat grofgebekt en Rotterdammer in hart en nieren, maar ook delen ze een liefde voor orgaanvlees, worst en koken op gevoel. Oftewel: “Niet lullen,...

Slager Klaas van Hoof over de nieuwe vershof in Middelbeers: ‘Heel blij met efficiënte en compacte verkoopruimte’

Slager Klaas van Hoof over de nieuwe vershof in Middelbeers: ‘Heel blij met efficiënte en compacte verkoopruimte’

Een zo efficiënt en compact mogelijke indeling. Dat was de grote wens van slager Klaas van Hoof, eigenaar van Slagerij Traiteur van Hoof, voor de inrichting van Vershof de Beerzen in Middelbeers. “In alle drie onze vestigingen verkopen we ongeveer hetzelfde assortiment.

Toch als een spin in mijn web

Toch als een spin in mijn web

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Franny van Linschoten en Christiaan Verkuijl buigen zich dit keer over het slagersvak.

Waar een goede slager is, is Epos

Waar een goede slager is, is Epos

Uw Slager Orneè Bolier en Epos – twee handen op één buik. Johan Brouwer kan altijd een beroep doen op rayonmanager Martin Hoogvliet en samen willen ze gewoon het beste uit de zaak halen. Dat kan alleen als je de beste producten maakt met de beste grondstoffen.

Frisse fruitige kipsalade

Frisse fruitige kipsalade

Epos inspireert de slager met recepten. Bijvoorbeeld dit recept voor een frisse fruitige kipsalade.

Surimisalade

Surimisalade

Epos inspireert de slager met recepten. Bijvoorbeeld dit recept voor surimisalade.

3D-rollette in crépinette

3D-rollette in crépinette

Volgens overlevering is de driedimensionale vorm­geving van deze rollette ontwikkeld op de Metzgermeister Fachschule in Augsburg (Beieren). Deze rollette, die in ­Nederland ‘zevendelige mozaïek’ of ook wel ‘parketvloerpasteirollade’ werd genoemd, werd in de jaren ’60 in ­Nederland geïntroduceerd door Nederlandse vakdocenten die in Duitsland waren opgeleid.

De bijzondere kalkoenen van Flavours of the Farm

De bijzondere kalkoenen van Flavours of the Farm

Culinair Scharrelvleesspecialist Willem Boon verkoopt alleen vlees dat op een duurzame, diervriendelijke manier is geproduceerd. De unieke KellyBronze-kalkoenen van Flavours of the Farm passen daar perfect bij. “Ze leven buiten, in het bos, zoals de natuur bedoeld heeft.”

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de slagerij eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in Vleesmagazine in op de ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering belicht ze drie belangrijke, recente ontwikkelingen op het gebied van consumentengedrag die van invloed zijn op de versbranche.