Vleesmagazine 6 | september 2021

VLEES06_2021_cover

Dit nummer van Vleesmagazine verschijnt 24 september. Het thema is interieur. Abonnees ontvangen het magazine en kunnen alle artikelen hier online lezen. Nog geen abonnee? Sluit dan een abonnement af!

In deze editie

Actueel

  • SVO vakopleiding food
  • Uit de branche
  • Geld verdienen aan overtollig voedsel
    Anti-verspillingsapp populair onder versondernemers

De slagerij

  • Van slagerij naar eetwinkel
    ‘Een nieuwe manier van winkelen en werken’
  • Perfectionisten
    Op bezoek bij de favoriete slagerij van Ramon Beuk
  • Slagers over... interieur

Vaktechniek

  • Recept: Ovenschotel met kippendijen
  • Recept: Zampone

Veehouderij

  • Stressvrije lammetjes
    Rechtstreeks van de natuurboer

Industrie

  • Dierenwelzijn zit in de lift
    Consumenten kritischer op dierenleed

Ondernemen

  • Column Carla van Eijk
  • Wetgeving
  • Financieel
  • Rondvraag: interieur
  • Boeken
In deze editie
Wijzigingen corona steunmaatregelen

Wijzigingen corona steunmaatregelen

De door de overheid in het leven geroepen corona steunmaatregelen zijn continue aan verandering onderhevig. Deze veranderingen pakken afwisselend positief of negatief uit. Ik noem een paar van belang zijnde wijzigingen naar de stand van zaken op 30 juli 2021.

Pizza-incident kost drie medewerkers hun baan

Pizza-incident kost drie medewerkers hun baan

Drie medewerkers van Penitentiaire Inrichting De Schie in Rotterdam zijn ontslagen. Het gerechtshof Den Haag heeft op 29 juni 2021 in hoger beroep uitspraak gedaan in drie zaken tegen deze medewerkers.

Van biologische slagerij naar vooruitstrevende eetwinkel

Van biologische slagerij naar vooruitstrevende eetwinkel

Hun roots mogen dan in de slagerij liggen, inmiddels verkopen ze bij Eetwinkel ONS veel meer dan alleen vlees. Met de verhuizing naar een ander pand startte het Hilversumse bedrijf afgelopen zomer een nieuw avontuur mét nieuw concept, gericht op snel en makkelijk winkelen.

Nice to Meat is de favoriete slager van Ramon Beuk

Nice to Meat is de favoriete slager van Ramon Beuk

Voor topkok Ramon Beuk is vlees geen dagelijkse kost, maar als hij het eet wil hij kwaliteit. Daarom is hij al jaren vaste klant bij slager en groothandel Nice to Meat. Directeur Mikel Pouw constateert dat steeds meer mensen kiezen voor kwaliteit én voor luxe vleessoorten. “Vroeger aten mensen in de zomermaanden spareribs en burgers, nu eten ze wagyu.”

Dagje slagerijen bekijken

Dagje slagerijen bekijken

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Josja Haagsma en Christiaan Verkuijl buigen zich dit keer over het thema interieur.

Samenwerking Epos leidt tot creatieve en smakelijke gerechten

Samenwerking Epos leidt tot creatieve en smakelijke gerechten

Sinds januari is de 24-jarige Stan van Heerwaarden eigenaar van de gelijknamige slagerij in Warmenhuizen. Tot genoegen van zijn klanten. Naast de bekende kwaliteit groeit de diversiteit in aanbod. Daarbij helpt Epos een handje.

Goede match tussen Twentse cultuur en AVO

Goede match tussen Twentse cultuur en AVO

René Broekhuis verbouwt zijn zaak in Haaksbergen. De winkel wordt groter, multifunctioneel en met meer ruimte voor maaltijden. AVO ondersteunt met recepturen. “Ik benut graag hun knowhow en creativiteit. Die past bij onze manier van werken.”

Zampone met schokcuttergalantine

Zampone met schokcuttergalantine

In Modena, een stadje in Noord-Italië (Emilia-Romagna), is volgens overlevering de zampone voor het eerst gemaakt. Zampone werd traditioneel tijdens de kerstdis of op oudejaarsavond in combinatie met linzen gegeten.

Stressvrije lammetjes

Stressvrije lammetjes

Een jaar geleden opende Romano Kollau zijn Biologisch Vleesch Atelier in het Haagse Bezuidenhout. Schapenhouder Marcel Peek is één van de boeren met wie hij als De Groene Weg-slager samenwerkt. “We vinden het allebei belangrijk mensen te laten zien waar hun vlees vandaan komt. Om transparant te zijn, van A tot Z.”

Dierenwelzijn zit in de lift

Dierenwelzijn zit in de lift

De maatschappij verandert. Consumenten kijken steeds kritischer naar dierenwelzijn en maatschappelijke organisaties spelen hierop in. Zij brengen misstanden aan het licht via de media en lobbyen bij de overheid. Met als resultaat dat politiek en overheid meebewegen. Het ziet ernaar uit dat consumenten steeds machtiger worden. De overheid bestuurt en...