Zorgen over bedrijfsopvolging

Klein_Albert Vinkenborg (1)

Het CBS kwam maandag met zorgwekkende berichten over de agrarische sector in Nederland. Op een totaal aantal van 55 duizend bedrijven, waarvan meer dan de helft in handen is van een 55-plusser, hebben slechts een kleine 10 duizend bedrijven een bedrijfsopvolger. De rest nog niet, zo meldt het statistiekbureau.

Oorzaken voor het gebrek aan belangstelling om deze bedrijven over te nemen zijn er meer dan genoeg. In de eerste plaats zien veel potentiele opvolgers (kinderen) geen brood in het bedrijf van hun ouders. Het rendement is laag en de uren die gemaakt moeten worden om het bedrijf gaande te houden zijn navenant. Verder zijn de risico’s verbonden aan een overname groot. De regelgeving op tal van terreinen is onderhevig aan veel veranderingen en erg onzeker. Verstrekkers van kapitaal houden niet van onzekerheid en verwerken dit in hun financiering. Kortom, de kapitaal intensieve bedrijven kunnen veelal niet overgedragen of verkocht worden en zijn ernstig bedreigt in hun bestaan.

Hetzelfde doemscenario lijkt de ambachtelijke slagerijsector te treffen. De overeenkomsten met de agrarische sector zijn groot. Kinderen zien geen toekomst (voor zichzelf) in de zaak van hun ouders. Overnames zijn kapitaal intensief en kapitaal verschaffers staan niet te trappelen om te investeren in de ambachtelijke Retail in Nederland. Daarbij komt dat schaalvergroting lijkt door te zetten en kleine bedrijven hikken steeds meer aan tegen de wettelijke regels op het gebied van hygiëne, inrichting van de onderneming, arbeidsomstandigheden en ga zo maar door. Waar ondernemers van nu in een gedoog situatie verkeren, zullen nieuwe eigenaren bij een overname opnieuw te maken krijgen met een ballotage door de verschillende diensten. Dit vooruitzicht helpt bestaande ondernemers niet bij het vinden van opvolgers.

Bij een overname komt nogal wat kijken om nog maar te zwijgen over de omnichannel-strategie die starters de komende jaren zal bezighouden. Klein denken is overzichtelijk maar groot denken lijkt de toekomst. Potentiele ambachtelijke ondernemers kiezen bij voortzetting van een bedrijf voor veel onzekerheid en moeten bereid zijn grote risico’s te nemen. De vraag die je je kunt stellen is of het niet verstandiger is om klein te beginnen. Voor de oudere ondernemers (55+) zal het een hele uitdaging worden een antwoord te vinden op de vraag: Hoe ziet de toekomst van mijn bedrijf eruit wanneer ik er mee stop? Misschien iets om eens te bespreken rond te feestdagen in familiare kring.

Lees ook
RBK Group gaat samenwerken met Adviesburo Verhoef

RBK Group gaat samenwerken met Adviesburo Verhoef

De RBK Group uit Deventer is een strategische samenwerking aangegaan met Adviesburo Verhoef in Lochem en heeft een meerderheidsbelang het adviesbureau genomen.Verhoef is gespecialiseerd in industriële koudetechniek, warmteterugwinning, warmtepompen en vochtbeheersing. Het bedrijf is al meer dan veertig jaar actief, met name in de agf-sector. Strategische...

Dutch Meat Service en Chateau Viande gaan samen

Dutch Meat Service en Chateau Viande gaan samen

Chateau Viande Group BV uit Soest en Utrecht, onderdeel van de SVE Group BV, gaat vanaf 4 januari 2021 samen met Dutch Meat Service BV uit Almere. Met de overname versterkt Chateau Viande de vers vlees positie én de afzetmogelijkheden op het gebied van convenience producten.Met de acquisitie van Dutch Meat Service BV vergroot Chateau Viande de afzet...

Nederlandse primeur: visspecialist met Fish Pick-up

Nederlandse primeur: visspecialist met Fish Pick-up

Viswinkel Ru-vis in Leusden heeft als eerste versspecialist in Nederland een gekoelde Pick-up geopend, waar klanten 24/7 hun webshopbestellingen kunnen afhalen. Het concept is bedacht door een Belgische slager en wellicht ook een mooi concept voor Nederlandse slagerijen.Ruud van Diermen is samen met Henrik Pieter de Graaf eigenaar van Ru-vis. Zij werden...