BLOG | Bovenstaande kop stond boven een artikel van het zakelijke platform ‘De Ondernemer’. Steeds meer horecaondernemers sluiten de deuren in de zomerperiode. Redenen hiervoor zijn bijvoorbeeld: op vakantie, energie opladen, inspiratie opdoen (tijdens vakantie), tekort aan personeel of de kosten van personeel. Volgens het artikel in ‘De Ondernemer’ is het een commerciële afweging om te sluiten, om de rustige zomerperiode te overbruggen.
Dit jaar hebben wij, voor het eerst in 53 jaar, onze winkel gesloten tijdens de zomer. Ik heb een broer woonachtig in Thailand, die ik graag met de hele familie wilde bezoeken. Dit was een droom! De beste manier om deze droom te realiseren was onze winkel en webshop twee weken sluiten.
Vooraf hebben we informatie ingewonnen bij diverse collega-slagers die al jaren hun winkel twee tot drie weken sluiten. Ik vond het een uitdagende beslissing. Hoe gaan we te werk? Zouden we klanten kwijtraken? Wat kost het ons onder aan de streep? Wat levert het ons op? Hoe reageren onze mensen op ons besluit? We zijn met alle vraagstukken aan de slag gegaan in combinatie met een marketing- en communicatieplan.
We kregen veel leuke reacties van klanten, sommigen waren niet blij en vroegen zich af hoe ze deze zomersluiting konden overbruggen. Door goed in gesprek te gaan met onze klant, maar ook met de mensen in ons team, hebben we getracht iedereen zo goed mogelijk te kunnen helpen. Ons team hebben we verschillende mogelijkheden geboden. We wilden onze mensen niet verplichten in deze dure tijd op vakantie te gaan. We hebben aangeboden om onbetaald verlof op te nemen of uren in te halen op een later moment, zodat deze zomersluiting geen effect heeft op de vakantiedagen.
Normaliter zijn de zes weken in de schoolvakanties een stille periode voor onze winkel en webshop. De weken voorafgaand aan de vakantie zijn normaliter al rustiger bij ons. Maar door onze zomersluiting hadden we het enorm druk in de periode die voorafging aan de sluiting van onze winkel en webshop. Onze klanten sloegen massaal voorraden in, het leek wel kerst! Toen we na twee weken onze deuren weer openden, konden wij zelf niet wachten om aan de slag te gaan en ook onze klanten wisten ons weer te vinden.
Wij hebben een fantastische tijd gehad in Thailand met de hele familie. Het is iets om nooit meer te vergeten. Denk je er wel eens over na om je winkel te sluiten tijdens de zomerperiode? Als je twijfelt, bel ons of een collega-slager op en ga in gesprek!
Carla van Eijk
Ondernemer en eigenaar ambachtelijke slagerij Aad van Eijk.
slagerijaadvaneijk.nl