Vooruit kijken

13 december 2021 Michelle de Koning
Foto: Tumisu/Pixabay

Vooruitkijken, dat doen we traditioneel aan het einde van een jaar. Wat zal het nieuwe jaar ons brengen, welke trends zetten door of komen eraan? Maar dit jaar heb ik er moeite mee. Want als corona ons iets heeft geleerd, is het wel dat je niet alles kunt voorspellen. Als ondernemer weet u er alles van en moet u ook steeds mee met de veranderende maatregelen. En voorlopig lopen de cijfers van besmettingen, ziekenhuisopnames
en IC-bezetting nog op. Kortom: vooruitkijken wordt op deze manier somberder dan ik gewild had.

Toch kijken we in deze editie wel naar 2022 (en wat verder). Want er is meer dan corona. Zo laat journalist Mischa Brendel in een uitgebreid artikel over de eiwittransitie zien dat vleesvervangers en kweekvlees een blijvende trend vormen. Misschien (ook) niet iets waar u naar uitkijkt, wel iets om rekening mee te houden. Want zoals ik in mijn vorige column schreef dat ik geloof dat er een plek blijft voor goed vlees op het bord van de consument, zo geloof ik ook dat er op datzelfde bord plek is, of zeker komt, voor andere eiwitbronnen. Goed om ook daarover eens na te denken met het oog op uw zaken.

Verder veel recepten, om u te ondersteunen bij een trend die velen van u al omarmen: de groeiende vraag naar maaltijden bij de slager. En tot slot besteedt Wouter van de Veen in zijn column aandacht aan iets waarvan ik hoop dat het een trend wordt: samenwerken en delen. “Er zijn veel collega’s die mooie producten maken. Er zijn genoeg mooie, goedlopende winkels die niet de personeelscapaciteit of machines hebben om zelf al hun worst te maken. Schroom niet om die mooie, ambachtelijke kwaliteitsproducten bij collega’s in te kopen.” Samenwerken om het ambacht hoog te houden en het vertrouwen van de consument in onze bedrijven te verstevigen, zo ziet hij het graag.

Mooie vooruitzichten, laten we ons daar op richten in 2022. Fijne feestdagen en blijf gezond!

Altijd op de hoogte blijven?