Vertrouwen

Wild_Slagerij Van der Horst_foto Koos Groenewold_3

Foto: Koos Groenewold

Jan Nederhoed steekt in zijn column de branche een hart onder riem. Lees het, deel het, hang het op in de kantine want hij heeft gelijk. Voor een goed stukje vlees op z’n tijd, blijft ruimte, ook in de toekomst. En dat goede stukje vlees komt van vakmensen die weten waar ze het over hebben. Die hun leveranciers kennen, die hun klanten kunnen vertellen waar het vlees vandaan komt, hoe er met de dieren is omgesprongen en wat voor voer ze hebben gehad.

Wild is hiervan een bijzondere vorm. Sommige klanten hebben daar nu nog moeite mee, vertellen slager Gert-Jan van der Horst en jachtopzichter Tijs Grosheide over hun ‘Veluws Wild’: “Best gek: ze willen het liefst biologisch vlees, van een dier dat een goed leven heeft gehad. Nou, natuurlijker, puurder en lokaler dan wild kun je niet hebben.” Een mooi verhaal over mooi vlees.

En over natuurlijk en puur gesproken, de consument heeft ook steeds meer oog voor ingrediënten. Worst- en patémakers 1906 Makers van Charcuterie proberen dan ook alles zonder e-nummers te maken. “Maar dat bleek moeilijker dan gedacht.” De THT kunnen ze nu borgen dankzij het gebruik van antioxidanten, de schillen van citrusvruchten. “De kleur was echt een uitdaging.” Om nitriet te vervangen, moet het proces worden aangepast, daarom gebruiken ze alleen voor patés enkel nog E-250 “om te voorkomen dat het grauwig wordt”. Ook zij weten precies waar hun varkens vandaan komen en hoe ervoor is gezorgd.

Al die voorbeelden in deze editie laten zien dat Jan gelijk heeft: er is een toekomst voor mooi vlees. Van worst van geitenvlees, tot die paté van varkens die een fantastisch leven achter de rug hebben, de mogelijkheden zijn eindeloos. En voor een verantwoord stukje vlees blijft er plek in het eetpatroon van de gemiddelde Nederlander.

Om met de woorden van Jan te spreken: vol vertrouwen de toekomst in!

Dossiers
Lees ook
Vlees in de media - week 47

Vlees in de media - week 47

Omgaan met medewerkers met financiële zorgen, kweekvlees toegestaan in Verenigde Staten en slager Van Broekhuizen overweegt vertek vanwege klagende buren. Wat gebeurde er afgelopen week in de vleesbranche? Een greep uit de media.

Vlees in de media - week 46

Vlees in de media - week 46

De hele vleessector worstelt met de hoge energieprijzen, een windmolen op zijn perceel en slachtvisite. Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

‘Ook bij disposables zie je de verschuiving van plastic naar karton’

‘Ook bij disposables zie je de verschuiving van plastic naar karton’

Voorverpakken en gepersonaliseerd verpakken zijn in opkomst in de vleesbranche. Daarnaast is de aandacht voor duurzaamheid onverminderd hoog. Ook voor speciale feestdagen worden steeds innovatievere oplossingen gevonden om de klant maatwerk te kunnen bieden. Een skinpack hoort hier steeds vaker bij. Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Wouter...