Verkoop op rolletjes

4 juli 2017 Marijke Buijs

Een keer per jaar is het feest in het kerkdorp Wesepe, waar ik opgroeide. In het tweede weekeinde van augustus wordt in dit Sallandse dorp de jaarlijkse kermis opgebouwd. Het stelde in mijn kinderjaren eigenlijk niets voor, maar wat vonden we het spannend en gezellig. In het weiland naast de dorpskroeg moesten de koeien even plaatsmaken voor de botsauto’s, een draaimolen en een heuse zweefmolen. Er was een patatkraam en een oliebollenwagen. Meer was het eigenlijk niet.

Dat is nu wel anders. Op menige dorpskermis staan tegenwoordig ten minste een of meerdere foodtrucks. Deze eettentjes-op-wielen schieten als paddenstoelen uit de grond. In verschillende plaatsen worden Foodtruck-festivals georganiseerd, vaak met een steeds exotischer aanbod: bbq en grill, sushi, biologisch, insecten, healthy shakes, wraps en ga zo maar door. Ook de slager en de bakker hebben de foodtruck ontdekt. Foodtrucks zijn hip en voor de versondernemer een mogelijkheid om zich aan een breder publiek te presenteren. Dat merken ook de broers Arno en Edwin Wapenaar van de gelijknamige slagerij in Vlaardingen.

Voor hen begon het avontuur zeven jaar geleden met de liefde voor oldtimers. Nu hebben ze twee foodtrucks waarmee ze naar bedrijfsfeesten en festivals gaan. ‘Het is lastig hier echt geld mee te verdienen. Je kunt het maar het beste deels als reclame zien’, weten de ondernemers. En daar hebben ze wel een punt. Een foodtruck is een prima reclamemiddel, maar als je denkt binnen te gaan lopen, kon je wel eens van een koude dorpskermis thuiskomen. De markt voor eettentjes is erg druk bezet, en er zit best wel kaf tussen het koren. Daar ligt dan ook de kans voor onze sector. Kwaliteit verkoopt en daar zijn slagers sterk in. Een foodtruck als een verlengde slagerij met het beste dat u in huis heeft. Dat geeft blije gezichten.

Altijd op de hoogte blijven?