Supers van Nederland, eat your heart out!

Nederland vergrijst, dus ook ons winkelend publiek in de slagerij. Voorlopig zitten we dus goed, zou je denken. Echter, hoe ziet ons winkelend publiek eruit over 10 of 20 jaar?

Uit onderzoek blijkt dat we de ‘jonge gezinnen’ missen in de slagerij. Jonge gezinnen winkelen bij de supermarkt uit gemak en door tijdgebrek. Als de jonge gezinnen een etentje organiseren of een bbq, pas dan gaan ze naar de slager.

Wij zijn zelf in onze slagerij al een aantal maanden bezig om deze doelgroep te onderzoeken. We hebben verschillende enquêtes afgenomen en hebben bij jonge gezinnen aan tafel meegegeten. Op deze manier hebben we de behoefte van deze groep kunnen achterhalen. Herkomst van het vlees, prijs, gemak, snelheid, kwaliteit, service zijn allemaal belangrijke pijlers voor deze groep consumenten.

Aan het denken gezet

Jonge gezinnen komen graag in de supermarkt, het bespaart tijd, ze vinden alles onder één dak en er zijn de kortings- en de spaaracties. Op het inspiratiecongres van de KNS in juni 2017 riep één van de sprekers, dat ‘korting op producten niet werkt’, ‘gratis producten weggeven’, dat zou moeten bijdragen aan omzetgroei. Het zette mij aan het denken.

De grote supers van ons land bedenken actie na actie, van moestuintjes tot aan smurfenpoppetjes. Kinderen staan er voor in de rij, soms worden ze met ‘dranghekken’ op afstand gehouden.

De kinderen bepalen dus uiteindelijk waar de ouders de boodschappen doen.

Althans, dat willen de supermarkten. Dat is best slim.

Nou hebben we helaas niet hetzelfde marketingbudget als de grote supers van ons land, maar zoiets zouden wij toch ook moeten kunnen? Supermarkten van Nederland, eat your heart out!

Wij gaan dit najaar voor het eerst een spaaractie doen voor kinderen. We proberen tevens de kinderen en de ouders iets te vertellen en te leren over het leven van onze dieren. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van de lezers van Vleesmagazine op het gebied van spaaracties! Ik hoor het graag.

Lees ook
De kracht van het interieur

De kracht van het interieur

Natuurlijk draait het in de slagerij in eerste instantie om de kwaliteit van de verkoopwaren en een goede service. “Maar onderschat de rol van de winkelinrichting niet,” zegt slager Jeroen van Voornveld. Presentatie, routing en sfeer kunnen bijdragen aan een fikse stijging van de omzet.

‘Ons interieur straalt uit dat mensen welkom zijn’

‘Ons interieur straalt uit dat mensen welkom zijn’

Na een eerste goedlopende zaak besloot slager Marcel Hamers nog een verswinkel te openen. Het pand met een oppervlakte van 600 m2 werd gestript en helemaal opnieuw ingericht. De 30 meter lange toonbank is de grote eye catcher.

‘Kies voor een winkel die bij jouw klanten past’

‘Kies voor een winkel die bij jouw klanten past’

Een belangrijke ontwikkeling op het gebied van winkelinrichting is het steeds groter wordende aandeel zelfservice in de verswinkels, vertelt Peter Pels, verkoopadviseur van Emondt-KMI Fresh Food Interiors. “Zelfserviceconcepten kunnen, mits goed toegepast en in combinatie met verspresentaties, veel voordelen bieden zoals extra impulsaankopen en meer...