Stach: winkel van deze tijd

17 november 2017 Albert Vinkenborg

Deze week was ik in Utrecht. Bij het kantoor van Rijkswaterstaat aan de A12 is een P&R waar je je auto de hele dag kunt parkeren voor 5 euro. Dit is inclusief het vervoerbewijs voor de sneltram naar het centrum. Je mag hier met vijf personen gebruik van mag maken.

De sneltram brengt je in vijf minuten naar het centraal station en Hoog Catharijne. Hoog Catharijne is Utrechts eigen overdekte winkelcentrum met meer dan 90 winkels, dat bovendien 7 dagen per week is geopend. De shopping mall ligt ingeklemd tussen de Utrechtse binnenstad en het centraal station. Zowel het treinstation als Hoog Catharijne ondergaan op dit moment een metamorfose. Het oorspronkelijke station werd gebouwd voor 35 miljoen reizigers per jaar, maar inmiddels zijn dat er 88 miljoen. Voorzien is een groei naar 100 miljoen in 2030. Gelukkig is de nieuwe stationshal een feit en de vernieuwing van Hoog Catharijne is goed op schema. De eerste fase is al klaar en dat zorgt voor veel extra belangstelling.

Ook wij waren nieuwsgierig naar het nieuwe Hoog Catharijne. Eerlijk is eerlijk: onze verwachtingen werden ruim overtroffen. Het oogt ruim, modern, schoon, licht en het is voorzien van ruim opgezette winkels.

'Ze zijn goed bezig daar in Utrecht'

Als vanzelfsprekend gingen wij de stad in. Naar het Domkwartier, het kloppend hart van de stad aan de voet van de Domtoren. De Utrechtse binnenstad is opgedeeld in vijf kwartieren. Wanneer je een bezoek aan Utrecht voorbereidt, doe je er goed aan eens te kijken op de website bezoek Utrecht. Bij de Domtoren aangekomen, zagen we Stach. Het is geen bakker, slager, kaaswinkel, broodjeszaak, restaurant of supermarkt. Nee, het is Stach. Een kleine winkel (begane grond 25m2) met veel vers. Niet zomaar een winkel met vers: de winkel heeft een onderscheidende look en feel ten opzichte van andere winkels in vers.

Eenmaal binnen bij Stach kijk je je ogen uit. Torenhoge schalen met gevuld speculaas, sticky toffee taartjes, kokosmakroontjes, walnootdadelbars, bananenbrood, muffins maar ook diverse soorten biologisch brood. Je kunt er belegde broodjes meenemen, maaltijden, drank en heel veel stukken schuim in diverse smaken en kleuren. Een lust voor het oog en een beleving op zich. Stach is een winkel van deze tijd. Is het ambacht of horeca? Blurring misschien? Duidelijk is in ieder geval dat het de mensen, jong en oud in Amsterdam en Utrecht, aanspreekt. Het is niet zo oubollig als menig bakkers-, slagers- of kaaswinkel en zeker niet zo steriel als een supermarkt. Er is leven en er valt wat te beleven in een winkel van Stach.

De consument van nu

Biologisch, glutenvrij, zonder geraffineerde suikers, vegetarisch: het zijn termen die je in de winkel op bordjes bij producten tegenkomt. Zaken waar de consument van vandaag aandacht voor heeft. Ook veel winkels van Stach onderscheiden zich door openingstijden van ma – za 08.00 – 22.00 en zo 09.00 – 22.00 uur. Dit is anno 2017 in de grote stad. Gek he, die krimpregio’s in Nederland!

O ja, ik hoor u denken. Utrecht pff… dat kan je niet vergelijken met hier. Klopt, maar de ambachtelijke ondernemer van nu moet nadenken over zijn propositie voor de klant van de toekomst. Ik hoor ondernemers om mij heen vaak roepen dat het wel goed gaat en een veelgehoorde kreet is ‘het zal mijn tijd wel duren’. Maar is dat zo?

Wie had kunnen dromen dat het grootste taxibedrijf van de wereld, Uber (opgericht in 2009), een omzet zou hebben van 6,5 miljard dollar in 2016. Het meest frappant is dat dit doen zonder zelf een taxi in bezit te hebben. Zo ook het bedrijf Airbnb, opgericht in 2008. Dat is nu de grootste kamerverhuurder ter wereld. Een paar cijfers, online te boeken, meer dan 2 miljoen privé-accommodaties in 192 landen en 33 duizend steden. Airbnb heeft geen van deze accommodaties in haar bezit. Deze groei is gerealiseerd tussen 2008 en 2017: er zit nog geen tien jaar tussen.

Stach in Utrecht. Ik zou er een zondagmiddag voor uittrekken om te gaan kijken. Kijken naar de realisatie van beleving, presentatie van producten, de plek in de stad, de bordjes bij de producten, de verpakkingen (of juist het ontbreken ervan), het assortiment, de uitstraling van het personeel, de verkoopprijzen en zo veel meer. Misschien moet u na een bezoek aan Stach uw bakkerij Jansen, gewoon Jansen noemen, slagerij Vos gewoon Vos en zuivelhuis Peters gewoon Peters. Een mooie winkel vol lekkere versproducten in harmonie met de omgeving en passend bij een bewust gekozen doelgroep. Dat maakt samen met uw ondernemerschap en kennis van de moderne veeleisende consument een winkel die helemaal bij de tijd is.

Succes met ondernemen!

Altijd op de hoogte blijven?