Sociale smaakversterkers

_I2A0679

Smaakmakers zijn het hoofdonderwerp in deze editie van Vleesmagazine. Vanuit dit onderwerp is het natuurlijk maar een kleine stap naar het onderwerp smaakversterkers. Van die range kennen we natuurlijk allemaal het beruchte monatrium glutamaat (E621). En lavas. Maar er zijn nog veel meer smaakversterkers.

Wat in mijn ogen een zeer belangrijke smaakversterker is, is de beleving van de klant.

Neem nou het volgende mooie voorbeeld: stel, je zit lekker in het zonnetje in de bergen van Italië. Als je om je heen kijkt, zie je niets anders dan een prachtige wijngaard. Als je hier een glas wijn zou drinken, zou dit glas een stuk beter smaken dan wanneer je diezelfde wijn thuis in je eigen tuin zou drinken.

Dit voorbeeld is terug te voeren op je eigen slagerij. Wanneer de klant het leuk vindt om even binnen te stappen in je zaak omdat hij hier altijd zo aardig behandeld wordt, vriendelijk wordt begroet, voorzien wordt van deskundig advies als hij dit nodig heeft (en jij bij een volgend bezoek nog even terugkoppelt of het goed is gegaan op deze manier), zijn dat allemaal elementen die sterk meespelen in de beleving van de klant. Er zijn er natuurlijk nog veel meer.

Zodra veel van deze punten kloppen bij jou in het bedrijf, gaat dit werken als een ontzettend goede smaakversterker. Op deze manier maak je het verschil. En dan maakt het al een stuk minder uit of je die ene keer per ongeluk iets te weinig zout in de rollade hebt gedaan, of net een beetje uit bent geschoten met de marinade (wat natuurlijk nooit voorkomt…).

Diezelfde fan (om het dan zo maar even te noemen) doet er dan met alle liefde een beetje extra zout bij op het bord. Of schenkt in het geval van de pittige marinade nog een lekker glaasje wijn in van die wijngaard in Italië uit de zomer van 2016.

Dossiers
Lees ook
Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Hoe zorg je ervoor dat nieuwe klanten ook ná corona blijven terugkomen?

Veel slagers doen goede zaken tijdens de coronacrisis, dankzij de komst van nieuwe klanten. Hoe zorg je ervoor dat die klanten ook na corona terugkomen? Ga met hen in gesprek, zegt Jessica Hoevenaars van Slagerij Dennis van de Ven in Schijndel. Hoevenaars weet waar ze over praat: vorig jaar werd zij benoemd tot branche erkende meesterverkoper.

Blijven gaan

Blijven gaan

"Mensen zijn thuis uitgebreider gaan koken omdat ze niet uit eten kunnen”, vertelt Jessica Hoevenaars van Slagerij Dennis van de Ven (Schijndel) in het openingsinterview van deze editie. Ik herken mezelf.

KNS lanceert zomercampagne ‘Dankzij de slager…’

KNS lanceert zomercampagne ‘Dankzij de slager…’

Veel slagers zagen het afgelopen jaar meer klanten in de winkel. KNS wil deze waardering voor de ambachtelijke slager behouden en lanceert daarom de online zomercampagne 'Dankzij de slager...'