Alleen maar tevreden klanten, daar gaan we voor. Dit klinkt goed, nietwaar? Maar iedereen weet dat het in de praktijk anders werkt. “Niet alles gaat altijd zoals je wilt, iedereen maakt fouten. Het gaat om de manier waarop je het oplost”, zei ooit eens een klant tegen mij.

Bijna een jaar geleden introduceerden wij een reviewtool op onze website. Superspannend vond ik het. Het voelt alsof je met de billen bloot gaat, je stelt jezelf kwetsbaar op. De reviews zijn niet altijd positief. Toch hebben wij de afgelopen maanden veel geleerd van zowel positieve, negatieve als opbouwende reviews.

Elke klant nodigen wij uit om een review achter te laten na een winkelbezoek of een online bestelling. Online wordt dit automatisch geregeld. Onze klant ontvangt een aantal dagen na een online bestelling een mail om ons te beoordelen. Elke beoordeling vertelt een ervaring van een klant. Een persoonlijk en uniek verhaal. Wij hebben gekozen voor een betrouwbare reviewtool, waarbij wij de reviews niet kunnen verwijderen of aanpassen. Dat maakt het soms extra spannend. De reviews zijn hierdoor puur, net als de keuzes die wij maken voor onze producten.

Reviews geven ons inzicht en feedback over klanttevredenheid, onze diensten en de kwaliteit van onze producten, zowel in de webshop als in de winkel. De reviews zijn niet alleen waardevol voor jou als ondernemer, maar ook voor (nieuwe) klanten die interesse hebben in jouw producten. Een enkele klant komt naar de winkel naar aanleiding van de automatische reviewmail en vertelt zijn of haar ervaring. Deze heeft geen behoefte om dit online te verwerken. Dat is natuurlijk ook een mooie gelegenheid om met de klant in gesprek te gaan.

Inmiddels zijn er ruim 250 reviews online geschreven over ons en onze producten. Lang niet elke klant schrijft een review. Wat ook interessant is: de reviewpagina is meer dan 1.600 keer bezocht. Wij kunnen iedere winkel en/of webshop een reviewtool aanraden. Bekijk van tevoren goed wat je eruit wilt halen en welke reviewtool bij je past. De reviewtool vergt ook tijd van jou als ondernemer. Het is een uitnodiging om met de klant in gesprek te gaan!

Dit is een artikel uit Vleesmagazine 4. Meer van deze artikelen lezen? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?