Rechtsomkeert

3 augustus 2022 Christiaan Verkuijl

Slagers over... Winkelinrichting

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Meesterverkoper Christiaan Verkuijl en slager/ondernemer Janine van der Geest buigen zich dit keer over winkelinrichting.

Onlangs liep ik in een plaatselijke drogist van een landelijke keten. De borden bij de ingang schreeuwden mij al van verre toe dat ik minimaal de aanbiedingen mee moest nemen. Eenmaal binnen struikelde ik over de toiletrollen en schoonmaakmiddelen die midden in de gangpaden stonden opgestapeld. Wat ik zocht was niet te vinden. Dus zocht ik een winkelmedewerker. Ook niet te vinden. Ik besloot de winkel door te lopen om zelf nog eens grondig te zoeken, zonder succes. In mineur besloot ik mijn heil ergens anders te zoeken, nadat ik me door de volle paden een weg naar de uitgang had gebaand. Ik zal u de naam van de keten besparen – die heeft u inmiddels al geraden vermoed ik.

Onlangs hebben wij onze winkel in Waalwijk verbouwd. Daarbij hebben we onder meer aanpassingen gedaan in de inrichting en meer duidelijkheid in de routing aangebracht. Hierdoor zien wij dat de klanten anders shoppen. Het motiveert de klant, maar ook onszelf, tot andere keuzes. Door de extra wandmeubels loop ik zelf meer tussen de klanten en krijg ik de mooiste gesprekken. De interactie is veel beter geworden. Door onze nieuwe inrichting merken we ook een duidelijke groei in de verkoop.

Natuurlijk begrijp ik dat een drogist en een versspeciaalzaak niet hetzelfde zijn. Maar de winkelervaring die ik opdeed en de verschrikkelijk rommelige indeling, deden mij besluiten om te keren én kritisch naar onze eigen winkel te blijven kijken. Hoe een winkel in elkaar steekt doet de klant mede beslissen al dan niet terug te komen. Dat weet ik uit eigen ervaring.

Altijd op de hoogte blijven?