Nieuw

Eetwinkel ONS_foto Herbert Wiggerman_2

Foto: Herbert Wiggerman

Een nieuw interieur is heel vaak meer dan alleen dat. Verbouwen en inrichten betekent verandering. En vaak leidt dat ook tot vernieuwing op andere vlakken. Door plannen om te verbouwen ga je als vanzelf nadenken over je bedrijf en je aanpak. Zo verandert er dan vaak meer dan alleen de vitrine.

In het artikel Lokaal succesverhaal vertelt Marion van Vught, eigenaresse van Eetwinkel ONS, hoe de verhuizing naar een ander pand het begin was van een nieuw avontuur mét nieuw concept, gericht op snel en makkelijk winkelen. De nieuwe generatie klanten wil volgens Van Vught goed en verantwoord eten, maar heeft minder tijd om zich uitgebreid te oriënteren in een winkel, in de rij te staan en te koken. Dat heeft invloed op de inrichting én op de bedrijfsvoering. Maar het duurzame is niet nieuw: “Wat ons betreft was en is biologisch eten de manier om de aarde goed achter te laten. Vroeger sloeg onze bevlogenheid misschien door richting preken, maar ik heb geleerd dat klanten beter aanhaken door ze te verleiden en te laten ervaren hoe goed biologisch eten is.”

Ook Romano Kollau en schapenhouder Marcel Peek kiezen voor biologisch. Hoe zij dat aanpakken lees je hier. “We vinden het allebei belangrijk mensen te laten zien waar hun vlees vandaan komt. Om transparant te zijn, van A tot Z.” Ook voor Kollau is innoveren belangrijk. “Je moet mensen nieuwsgierig maken naar het ambacht, naar de herkomst van het vlees. Dat doe ik in een winkel van nu.”

Daarmee zijn we terug bij de inrichting en de rol die dat kan spelen. Meesterverkoper Christiaan Verkuijl – onze nieuwe columnist! – beschrijft het heel mooi. Want zoals het publiek bij een voetbalwedstrijd wel de twaalfde man wordt genoemd, zo omschrijft hij een goed ingerichte winkel als ‘extra medewerker van je team’. (En de winkel waar hij deze zomer deze inspiratie heeft opgedaan, is zeker een bezoekje waard: Landwaart Culinair in Maartensdijk.)

Lees ook
De extra medewerker

De extra medewerker

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Josja Haagsma en Christiaan Verkuijl buigen zich dit keer over het thema interieur.

Horecagroothandel Chateaubriand overgenomen door Ambachtelijke Slager Van der Zee

Horecagroothandel Chateaubriand overgenomen door Ambachtelijke Slager Van der Zee

Ambachtelijke Slager Van der Zee, onderdeel van HANOS Internationale Horeca Groothandel, nam 27 september horecagroothandel Chateaubriand over. Voorlopig blijft de groothandel in het Food Center Amsterdam een zelfstandig bedrijf. Komend jaar worden toekomstplannen gemaakt om het merk Chateaubriand breder te gaan vermarkten voor alle slagerijvestigingen...

Inschrijven voor Confrérie des Chevaliers 2022

Inschrijven voor Confrérie des Chevaliers 2022

De inschrijving voor de Confrerie des chevaliers 2022 is geopend. Slagers kunnen zich tot 2 februari 2022 inschrijven voor deze internationale slagersvakwedstrijd. De keuringen vinden plaats op 5 en 6 februari en de prijsuitreiking is op 2 april.