Niet sexy

14 augustus 2016 Marijke Buijs, hoofdredacteur van Vleesmagazine. Foto: Jan Willem Schouten

Eigenlijk zou het vanzelfsprekend moeten zijn; waar met voedsel wordt gewerkt, is het goed geregeld met de hygiënevoorschriften. De werkruimte en apparatuur is schoon en vrij van ongedierte. Ondernemer en personeel zijn netjes gekleed en wassen regelmatig hun handen.

Helaas blijkt het in de praktijk nog wel eens tegen te vallen. Onlangs kwam ik weer een voorbeeld tegen waaruit blijkt dat hygiëne niet overal even hoog op de agenda staat.

Ik bracht een bezoek aan de bakker. De verkoopster was druk in de weer met stoffer en blik om de winkelvloer schoon te krijgen. Duidelijk gestoord in haar werkzaamheden, kwam ze langzaam overeind om vervolgens de stoffer en het volle blik achteloos boven op de toonbank te plaatsen.

Onbegrijpelijk, want zowel in een bakkerij, maar zeker ook in een slagerij dient hygiëne top of mind te zijn. Maar helaas gaat dat nog lang niet overal even goed. ‘Het onderwerp is blijkbaar niet sexy genoeg’, verklaart Jeroen van Hassel van Hygienecodeonline.nl de soms onverschillige houding van ondernemers en personeel.

En tijdsdruk is een boosdoener. Natuurlijk weet u heel goed dat werkbank, machines, messen, muren en vloeren schoongemaakt moeten worden, maar het komt er soms niet van. Productie komt op de eerste plaats. En op de tweede. En op de derde...

En dus worden de schoonmaakactiviteiten doorgeschoven. Van aan het einde van iedere werkdag naar morgen en van morgen naar aan het einde van de week.

Begrijpelijk, want productie levert geld op. Schoonmaken en het bijhouden van een gedegen administratie kost alleen maar tijd. Toch moet hygiëne tussen de oren gaan zitten en deel zijn van de bedrijfsvoering. Dat komt de kwaliteit van uw product en uw bedrijf ten goede. En dat betaalt zichzelf uit.

Altijd op de hoogte blijven?