Mijn missie achter de schermen

30 juli 2021 Franny van Linschoten
Foto: Cindy Koops

Slagers over… AUTOMATISERING

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Josja Haagsma en Franny van Linschoten buigen zich dit keer over het thema automatisering.

In 2018 schreef ik de column ‘Maak het je digitaal gemakkelijk’. Inmiddels is het 2021 en wat ik toen het einde vond, bleek nog maar het begin te zijn van een hele nieuwe, boeiende manier van ondernemen.
Na het calculeren en berekenen van de cijfers behoort de rest van de administratie meestal tot sluitpost, die ook nog eens veel tijd in beslag neemt. Wat nu, als ik je zou tippen dat er veel tijd te besparen is in het goed inrichten en stroomlijnen van je administratieve taken? Juist als alles even tussendoor gedaan moet worden, is het ontzettend handig om dat met speciale software digitaal te verwerken. En dat je in zo’n systeem altijd weer verder kunt waar je de vorige keer gestopt was.

Een aantal jaren geleden werd ik getriggerd door een artikel over een collega die al zijn systemen aan elkaar gekoppeld had en met een paar drukken op de knop wist hoe zijn bedrijf er cijfermatig voor stond. Dat vond ik zo’n enorm voorbeeld! Dat ben ik nooit vergeten. Nu … verder naar mijn missie, die sluit daaropaan: alle lastige taken en zaken (naast het slagerswerk) zo inrichten en stroomlijnen, dat er veel resultaat en overzicht gegenereerd wordt en er steeds minder energie in gestoken hoeft te worden.

Mijn missie is dat meer collega’s zich laten voorlichten over de mogelijkheden die er aangeboden worden. En dat ook zij met een grote glimlach de ‘lastige’ taken kunnen uitvoeren. Mijn totale boekhouding is digitaal. GEEN PAPIEREN MEER. Dat is zo fantastisch. Zelf factureer ik per email via FAK en dat komt ook automatisch in Exact terecht. Onze salarisadministratie is online beschikbaar, de medewerkers kunnen via een app op de mobiel inloggen op hun loonstrookje.

Het door mij bejubelde www.werktijden.nl (TFC heeft een soortgelijke oplossing) helpt me met het beheren van mijn roosters, vakantieplanning en dossiers. De medewerkers kunnen zelf inloggen op een app, kunnen hun diensten bekijken, vrij vragen of juist extra werken en ook hun gewerkte uren aanleveren, die ik dan digitaal doorzet via een koppeling met de salarisadministratie. Binnenkort komt de mogelijkheid om daar ook het verzuimportaal aan te koppelen en zo komt er steeds meer structuur en overzicht. Van de nieuwe hygiënecode hebben wij de onlineversie aangeschaft. Alle kleine beetjes helpen nietwaar?

Als ik jullie enigszins heb weten te prikkelen en als de KNS en de Keurslagers hiermee actief aan de slag gaan, dan is mijn missie geslaagd!

Altijd op de hoogte blijven?