Meer contact

Maaltijden_vlm 3-2022

Foto: Koos Groenewold

Persoonlijk contact, het lijkt soms een toverwoord als het gaat om marketing en zaken doen, maar ik denk dat we in deze tijd na corona allemaal merken hoe bijzonder het eigenlijk is. Natuurlijk bezochten consumenten nog steeds de slager en ging een groot deel van de branche dagelijks naar het werk omdat je werk hebt dat op locatie moet gebeuren, maar met alle maatregelen van afstand houden en mondkapjes was echt persoonlijk contact toch ver te zoeken de afgelopen twee jaar. Terwijl het zo belangrijk is voor mensen. Als de hele coronatijd ons iets geleerd heeft dan is het dat we groepsmensen zijn en dat we contact met anderen nodig hebben om ons echt lekker in ons vel te voelen. Dat geldt niet alleen voor ouderen in verzorgingstehuizen of voor scholieren en studenten die so­ciale evenementen misten, maar voor iedereen.

Menselijk contact staat ook bij consumenten hoog in de ranglijst als het gaat om redenen om een fysieke winkel te bezoeken. Zeker bij producten waar wat over te vragen en dus over uit te leggen valt, kun je je dat ook goed voorstellen. Dat biedt de ondernemer dan ook alle kans om zich te onderscheiden van bijvoorbeeld de supermarkt, vertelt trendwatcher Anneke Ammerlaan in het openingsinterview van Vleesmagazine 3. “Als winkelier heb je persoonlijk contact met je klanten op het moment dat zij de maaltijd bestellen. Maak daar gebruik van. Vraag of ze een schepje extra rijst willen of wat gebakken ui bij de hamburger. Zo maak je de maaltijden ook custom-made – iets wat supermarkten niet kunnen bieden.” De invloed die je als ondernemer hebt op de maaltijd zelf, maar zeker ook op de manier waarop je het bij de klant overbrengt – inclusief tips voor opwarmen – creëren een band met je klant.

Zo ziet Tim van Wieringen van Vleeschmeester Kijkduin het ook. In het gloednieuwe foodcourt in winkelcentrum Nieuw Kijkduin in Den Haag zit hij met verschillende versaanbieders bij elkaar. Om klanten te trekken organiseert hij Meat the Butcher-avonden: "Klanten kunnen dan kijken hoe we het vlees bereiden en ze kunnen proeven. Dat organiseren we in samenspraak met de andere ondernemers.” Van Wieringen wil namelijk een band opbouwen met zijn klanten, ervoor zorgen dat ze niet alleen voor zijn vlees, maar ook voor hem komen: “Dat is mijn doel. Ik wil mijn klanten kennen.” Persoonlijk contact dus, we kunnen niet zonder.

Lees ook
‘Elke dag voelt als een feestje’

‘Elke dag voelt als een feestje’

De inrichting van slagerijen is de afgelopen jaren behoorlijk veranderd. Er is meer ruimte voor zelfbediening, meer vraag naar luxe en ambachtelijke producten en de afhaalslager is geïntroduceerd. Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Eugène Wieland van Uw Slager Rosmalen.

Friquandelle

Friquandelle

Waar de kroket en bitterballen de muur al lang ontstegen zijn en zelfs het patatje-met tot een haute frituur gerecht is verworden, ligt de frikandel nog altijd in het verdomhoekje van de vreetschuur.

Werken in de slagerij tijdens hittegolf

Werken in de slagerij tijdens hittegolf

Volgens meteorologen krijgen we deze week waarschijnlijk te maken met een hittegolf. Hoe kunnen medewerkers veilig blijven werken in de slagerij? Welke maatregelen kan de slager nemen?