Lef

15 juni 2016

Ik heb het op deze plek al wel eens vaker vastgesteld, maar het is nu ook bewezen. ABN-Amro concludeert in het rapport De Voedselspeciaalzaak 2.0 dat de omzet van de speciaalzaak zich herstelt. De bank voorspelt de speciaalzaak zelfs weer toekomst.

De consument weet de weg naar de slager, de bakker en de groentespecialist dus weer te vinden. Dat is fantastisch nieuws en een steun in de rug van de versondernemers, maar het komt natuurlijk allemaal niet vanzelf. Om van deze groei te kunnen profiteren, moeten

ambacht en ondernemerschap samenkomen. Juist in deze tijd hebben consumenten behoefte aan ‘echt’ en ‘ambachtelijk’ en daarop kunnen - nee, móeten - versspecialisten inspelen. Samen sta je sterk. Dat geldt ook voor ambachtelijke ondernemers die hun krachten bundelen. Door samen te werken, deel je kennis en ervaring, en je versterkt bovendien elkaars positie.

Samenwerking kan op allerlei manieren vorm krijgen, van gezamenlijk adverteren tot het intensief samenwerken onder één dak. Het is uiteraard wel van belang dat over een samenwerking vooraf goed wordt nagedacht. Begin daarom klein en zoek naar de klik met collega’s. Communiceer veel en vaak, en gun uw collega(s) omzet.

Dat resulteert in fantastische projecten, waar ik in ieder geval veel energie van krijg. Deze editie van Vleesmagazine staat ook weer bol van de goede initiatieven. Neem Butcher’s Heaven waar horeca en slagerij elkaar ontmoetten. Of de varkenshouderij die in nauw overleg met de retail werkt aan een nieuw keurmerk en Keurslager Hans Compeer die samenwerkt met een sushirestaurant. Samen sta je sterker, maar je moet soms ook je eigen grenzen verleggen en vooral ook durven.

Zoals Funs Rutten. Hij durfde te investeren en realiseerde een state-of-the-art-winkel. Hij is helemaal klaar voor de toekomst.

Ik wens u veel leesplezier, inspiratie en lef toe.

Altijd op de hoogte blijven?