Klopt je verhaal?

16 mei 2023 Michelle de Koning Naomi Heidinga

Een keurmerk ondersteunt je verhaal, maar vertelt niet hét verhaal. Dat zinnetje springt er voor mij uit in het openingsinterview met Maurits Steverink, ketenmanager van het Marktprogramma Verduurzaming Dierlijke Producten (VDP). Want ik ben wat in dat artikel een ‘bewuste keuzemaker’ genoemd wordt. En als bewuste consument heb ik het regelmatig moeilijk met ‘het goede’ doen. 

Zijn de nieuwe herbruikbare plastic tasjes in de supermarkten niet veel milieuonvriendelijker dan papieren zakjes? Zijn boontjes uit Kenia slecht voor het milieu vanwege de vlieguren, maar goed omdat ze veel mensen in Kenia aan een baan helpen die anders geen inkomen zouden hebben? Moet ik fair trade rijst kopen (want beter voor de mensen) of biologische (want beter voor de natuur)? Zijn biologische varkens beter af dan vrije wroetvarkens zonder Skal-keurmerk?

Keuzes maken valt niet mee als bewuste consument wil ik maar zeggen. Keurmerken helpen daar dus wel bij, maar zeggen ook niet alles. Kijk bijvoorbeeld naar dat eerder genoemde biologische vlees. De biologische marktslager die ik ooit interviewde vertelde hoe ingewikkeld het is om aan dat Skal-certificaat te komen. Aan welke regels je allemaal moet voldoen en al je leveranciers ook. Ook varkenshouder Erik de Rond van Zuiderzeevarken geeft dat aan en kiest dus voor een andere – eigen – weg.

De vraag ‘wat is nu beter?’ houdt mij dus bezig. Ga ik naar de biologische slager of haal ik vlees bij de hele goede slager op de hoek die zijn koeien uit de buurt haalt, de boer kent en weet dat de dieren een goed leven hebben gehad. Kortom: Een keurmerk ondersteunt je verhaal, maar vertelt niet hét verhaal. 

Zeker voor de bewuste keuzemaker zoals ik – en daar zijn er steeds meer van – helpt het enorm als een ondernemer vertelt waar zijn vlees vandaan komt, hoe er met de dieren is omgegaan en welke andere maatregelen er zijn genomen. Wat zit erin, wie hebben eraan gewerkt en hoe wordt voor mensen en natuur in de hele keten gezorgd? Het wordt steeds belangrijker dat je een goed – en kloppend – verhaal hebt. Met of zonder keurmerk. 

Altijd op de hoogte blijven?