Inspiratie door te jammen

11 april 2017 Franny van Linschoten

In 2010 kochten wij onze eerste keramische barbecue. In het begin waren we nogal sceptisch. Nu - zeven jaar later - staan er zes groene eieren in onze Keurslagerij in Rotterdam. Met het verstrijken van de tijd zijn we helemaal om. Voor het zover was hebben we een zogenoemde ‘memberdag’ bezocht en volgden we workshops.

Hoogtepunt van onze ontdekkingsreis was de ‘Tweet-up-meeting’ op 11 januari 2011. Die dag kwamen er allemaal fanatieke bbq’ers naar onze tuin. We kenden niemand persoonlijk, de contacten waren gelegd via Twitter. Ik had spontaan mijn huis en tuin aangeboden voor een middagje ‘jammen’.

Van bevlogen Lowland Smokers tot enthousiaste hobbykoks reisden af naar Rotterdam. Het was een bont gezelschap, kan ik zeggen: van Dennis van Koutrik - beter bekend onder zijn (auteurs)naam Noskos - tot aan de demokok van Weber. We konden het zo gek niet bedenken of iedereen die ook maar íets met barbecuen maken had, was aanwezig. En dat was ook precies wat ons die dag verbond: de enorme liefde voor de barbecue. De Lomo al Trapo ben ik nog steeds niet vergeten en ook Moink Balls ontbraken niet. Dat iemand die hele middag deed over het braden van een paar spareribs vond ik ongelooflijk. In die tijd draaide barbecuen vooral om veel vlees dat snel gaar moest zijn.

In de bbq-wereld zijn veel trends te zien. Pulled Pork en de Brisket zijn nu in trek. Of je ervan houdt is een tweede, maar slagers moeten weten hoe ze deze vleessoorten op de barbecue moeten bereiden. Behalve voor grote stukken vlees gaat de bbq namelijk steeds vaker aan voor een intieme setting met gezin of een groepje vrienden. Opvallend is dat consumenten daar zoveel plezier aan beleven. Trots komen ze aan het hakblok hun foto’s laten zien en zetten die op Facebook.

Nog niet zolang geleden verwees ik klanten dan door naar het bbq-forum, waar de mensen met kennis zitten. Maar dat was onbevredigend. Anno 2017 moeten liefhebbers van low and slow-bbq voor een goed advies bij hun slager terecht kunnen. Barbecuen heeft de slager als vakman en adviseur op de kaart gezet. Uw medewerkers moeten daar in mee, dat is de volgende troef. Daarom zeg ik: volg een workshop met uw personeel of laat ze eens ‘jammen’.

Altijd op de hoogte blijven?