Laatst was ik bij een slager die zo trots was op zijn schouderham dat niemand zonder deze schouderham de winkel verliet. Dat is mooi om te zien: zo trots zijn op je product dat je het tot een icoon verheft en iedereen ermee kennis laat maken. Je kon bij hem ook proeven, maar de meeste mensen bestelden het gewoon, en natuurlijk proefden ze ook. Hij zei: "Wees niet te zuinig, want uitdelen is vermenigvuldigen. Ik laat graag mensen ervaren wat ik maak en waar ik mijn liefde voor het vak in stop. In de winter is dat mijn heerlijke rookworst en balkenbrij. Maar mensen komen ook voor mijn verse gehaktballen waar ik op zaterdag altijd te weinig van heb. Ook al maak ik steeds meer, ze vliegen de deur uit. Het regent gehaktballen op zaterdag. Van heinde en verre komen ze voor mijn ballen, zowel de kleintjes als de grotere."
Tjonge, wat een passie had deze man en ook zijn personeel leefde helemaal voor het ambacht. Ook de zaterdaghulpjes waren trots om er te mogen werken. Later dacht ik: waarom hier wel en bij veel slagers niet? Het is niet alleen passie maar het vooral een echt product. Hij had focus en door de focus op een aantal iconen van zijn slagerij, geloofden de klanten in zijn verhalen. Steeds meer klanten wisten hem te vinden en op zaterdag was het helemaal erg druk. Eenvoud en een keuze maken siert en zo kun je met een smal assortiment heel veel handel drijven. Helaas kunnen wij als mensen niet goed kiezen en willen wij altijd iedereen bedienen met als gevolg dat je niemand bedient of net niet de keuze hebt voor de consument. Wij lopen immers allemaal met een vol hoofd door alle info die wij krijgen, gevraagd of ongevraagd en je moet het wel allemaal verwerken. Dan is het fijn als je slager je helpt met een goede keuze en een eerlijk lekker en vooral passievol product. Ik zeg: ‘durf te kiezen en leve het icoon!’