Hoe regelen we de kerstverkoop?

Janine-van-der-Geest

Minister president Mark Rutte kondigt morgen, dinsdag 13 oktober, mogelijk weer nieuwe coronamaatregelen aan, om - zoals hij zegt - de tweede coronagolf te breken. De herfst is nog niet eens echt aangebroken, maar de verwachte opleving van covid-19 zet op volle kracht door.

Het heeft er dan ook alle schijn van dat we dit jaar als samenleving in ieder geval zullen moeten functioneren met door het coronavirus ingegeven beperkende maatregelen. Nu heeft de uitbraak van het coronavirus in zijn algemeenheid nauwelijks tot geen negatieve gevolgen gehad voor onze branche.

Natuurlijk, de bedrijven die voor een groot deel van catering- of horecaleverantie afhankelijk zijn, hebben een flinke omzetdaling te verduren gehad, maar de winkelomzet binnen onze branche is meer dan op peil gebleven.

Toch blijft bij mij de afgelopen weken de vraag terugkeren: hoe zal en moet het gaan in de eindejaarsperiode? Op welke wijze kunnen we ruimte creëren voor de piek in het klantbezoek.

Fysiek: Dan moeten we een oplossing vinden voor het beperkende ‘niet meer dan vier consumenten tegelijk’ in onze winkel.

Bezorgservice: Dit betekent dat we logistiek in staat moeten zijn de grote aantallen bestellingen op de juiste tijd vanuit ons bedrijf bij de consument te bezorgen. Extra mankracht nodig.

Ruimere openingstijden: Hier zullen wij onze consumenten bereid moeten vinden om op voor hun incourante tijden hun besteding te komen doen en bestellingen te komen halen.

Eerder uitleveren: We moeten onze producten zo geconditioneerd verpakt mogelijk aan de klant kunnen meegeven, zodat hij de complete kerstbestelling met behoud van ‘vers kwaliteit’ bijvoorbeeld één week eerder in huis haalt. Maar is een klant daartoe bereid? Je mist ook de ‘bijverkoop’.

Optimaal van dienst zijn

Welke oplossing of richting we uiteindelijk als meest optimale zien en kiezen; het doel is uiteindelijk, binnen de beperkingen die er zijn, onze klanten zo optimaal mogelijk van dienst te zijn.

'De coronavermoeidheid slaat toe, maar het helpt dat we er allemaal mee te dealen hebben'

Janine van der Geest

De coronavermoeidheid slaat toe, maar het helpt dat we er allemaal mee te dealen hebben.

Al met al zie ik het als een behoorlijke uitdaging waar we vroegtijdig keuzes in moeten maken en voorbereidingen voor dienen te treffen, zeker ook om overbelasting van onze medewerkers te voorkomen.

Ik probeer ook dit jaar met kerst de verwachtingen van onze klanten te overtreffen. Jullie ook?

 
Lees ook
Plezier + resultaat (€) = voldoening (P+R=V)

Plezier + resultaat (€) = voldoening (P+R=V)

Ondernemer word je niet met als eerste doel om veel geld te verdienen. Belangrijker is het om je hart te volgen en te doen wat je leuk vindt. Dat is onder de gegeven omstandigheden met corona vrij lastig. Wij zijn ervan overtuigd dat plezier in wat je doet en resultaat (€) leiden tot voldoening.In de laatste editie van Vleesmagazine van 2020 deelden...

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Alea Publishers neemt de vakbladen Vleesmagazine en Voeding Nu over van Vakmedianet

Vandaag maakt uitgeverij Alea Publishers bekend twee bladen van uitgeverij Vakmedianet over te nemen per 1 maart 2021. Het gaat om Vleesmagazine en Voeding Nu.Uitgeefdirecteur Roeland Dobbelaer van Alea Publishers over de overname: 'Voor onze jonge uitgeverij is dit een mooie stap. Beide bladen passen goed in onze portfolio van vakbladen in de foodbranche....

René en Robert Dalhuisen: ‘Fijn om als slagersbroers te overleggen’

René en Robert Dalhuisen: ‘Fijn om als slagersbroers te overleggen’

De broers René en Robert Dalhuisen hebben het slagersvak met de paplepel ingegoten gekregen. Zowel hun opa als hun vader was slager. Ze runnen beiden hun eigen slagerij. René doet dat in Deventer en Robert in Breukelen. Hun winkels zijn heel verschillend, maar toch zijn er overeenkomsten. En het allerbelangrijkste? Met elkaar praten over positieve en...