Handwerk

Poelier Verhoef_foto Herbert Wiggerman_3

“Zelf ga ik mijn winkel vanaf februari volgend jaar ook verbouwen. Zo eens in de tien à vijftien jaar is dat nodig. Vroeger kon je misschien veertig jaar met dezelfde winkel doen, maar die tijd is voorbij.” Dat vertelt Koos van Essen, de nieuwe voorzitter van de KNS. Natuurlijk komen bij zo’n verbouwing belangrijke keuzes op het gebied van apparatuur kijken. Verderop in datzelfde interview heeft Van Essen het ook over het groeiende tekort aan medewerkers in de branche. Wederom een onderwerp dat deels aan apparatuur raakt. Want hoe meer je door apparaten kunt laten doen, hoe minder handen je nodig hebt. Allemaal zaken om over na te denken als je vervanging of aanschaf van machines overweegt. Kassasystemen, vulmachines, vitrines, koelcellen, combisteamers; wat heb je nodig en welke opties zijn er?

Poelier Anton de Heus koos voor een pronkstuk van een vitrine voor zijn nieuwe zaak in Beneden-Leeuwen. “Mensen moeten bij binnenkomst denken: ‘wauw, wat ziet het er hier mooi uit’”, vertelt hij in de reportage. Ook over de keuze voor zijn nieuwe grill is hij erg tevreden: “Een investering maar het scheelt veel werk.”

En daar zijn we dan weer bij apparaten die werk kunnen doen waarvoor steeds minder mensen te krijgen zijn. Wat mij betreft zit de belangrijkste boodschap van deze editie dan ook in de column van Gertjan Kiers  Hij
weet “als geen ander dat die glimmende roestvrijstalen apparaten noodzakelijk zijn in de vleeswereld en ons ambachtsmensen juist op de zware momenten ondersteunen”. Maar hij vindt ook: “mocht je het idee opvatten dat je geen personeel meer nodig hebt, dan kom je bedrogen uit. Want je mag nooit vergeten dat bij alle lasergestuurde portioneermachines, computergestuurde stopbussen, de perfect op de draad draaiende hamburgermachines en alles wat dies meer zij, er altijd mensenhanden aan te pas komen.” Heerlijk verhaal!

Dossiers
Lees ook
Jeroen van Voornveld, Slagerij Gelderblom: “De nieuwe winkel voldoet optimaal aan klantenwensen”

Jeroen van Voornveld, Slagerij Gelderblom: “De nieuwe winkel voldoet optimaal aan klantenwensen”

Klanten komen naar de slager voor gemaksproducten en een bijzonder assortiment, zegt Jeroen van Voornveld van Slagerij Gelderblom in Ermelo. “Om dit goed te presenteren, hadden we een nieuwe winkel nodig.”

Google en brancheorganisaties bieden online marketing workshop aan

Google en brancheorganisaties bieden online marketing workshop aan

Versspecialisten kunnen vanaf 18 oktober verschillende gratis workshops, masterclasses en coaching sessies volgen bij Google. Deze worden aangeboden in samenwerking van met brancheorganisaties VBW, VNV, ADN, NBOV en KNS.

Zulttimbaaltjes van kalfswang met truffelgelei

Zulttimbaaltjes van kalfswang met truffelgelei

Schotels gevuld met allerlei soorten ‘sülze’-timbaaltjes werden 40 tot 50 jaar geleden op internationale vakwedstrijden als een van de meest in het oog lopende kwalitatieve slagerskunstwerken beschouwd. Smaak, uitstraling, creativiteit, kleur en vakmanschap waren o.a. de ingrediënten die deze zultproducten op een hoger plan brachten.