Goede voornemens

_I2A0515

Dit jaar ben ik vast van plan één goed voornemen tot uitvoer te brengen. Onze voornemens vervagen meestal net zo gemakkelijk als we ze maken, zowel op privé als op zakelijk gebied. We nemen nauwelijks de tijd om de kerstperiode nog eens rustig na te beschouwen en hollen zo het nieuwe jaar in. Maar dit jaar ga ik het anders doen.

Mijn voornemen is iedereen binnen ons bedrijf nóg meer bewust te maken van het belang van gunnen, ofwel de kracht van de gunfactor. Want dat is waar het ook in de afgelopen decembermaand om draaide. Het is mijn overtuiging dat de gunfactor een grote rol speelt in het bestedings- c.q. bezoekgedrag van onze klanten. De klant moet je de besteding (onze omzet) vooral gunnen.

Ieder jaar verbazen wij ons weer over het aantal klanten dat we alleen in de decemberperiode zien. Zij zijn te scharen onder de categorie ‘Gemak’. De klanten duiken gedurende het hele jaar de supermarkt in en willen met Kerst de uitzondering maken door iets meer moeite voor de inkopen te doen.

Hoe krijg je deze categorie vaker in je zaak en waardoor komt de andere klant wel het hele jaar door? Natuurlijk is de winkel verzorgd en oogt aantrekkelijk. En bieden we een aansprekend assortiment met onderscheidende kwaliteitsproducten aan. Maar binnen deze kaders moeten we proberen de consument, die zijn keuzes vaak maakt op basis van ‘gevoel’, te verleiden. Dáár liggen kansen voor ons als ambachtelijke winkels.

Wanneer wij samen met onze medewerkers oprecht gastvrij naar onze klanten toe zijn en ons durven te ‘geven’, gaat de klant zich speciaal voelen. Benader hen als een goede bekende. Herken je klant en vraag ook eens naar iets wat hij eerder gekocht heeft. Kom terug op een eerder gesprek: is het gerecht gelukt? Doe bij een vraag moeite om het goede antwoord te geven. Weet wat je verkoopt.

De gunfactor moet je verdienen en dat doe je door extra aandacht te geven, vriendelijk te zijn en een goede sfeer te creëren in je slagerij. Dan gunnen klanten ons hun besteding, en daarmee een goed zakelijk 2017.

Ik ga daar op inzetten, u ook?

Dossiers
Lees ook
KNS lanceert nieuwe kerstcampagne

KNS lanceert nieuwe kerstcampagne

Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) lanceert de nieuwe kerstcampagne. Deze bestaat uit tips voor de slager om de kerstdrukte in goede banen te leiden en communicatiemiddelen om te gebruiken naar de klant.

Feestdagen

Feestdagen

Ik weet het, het is beroepsdeformatie maar wanneer ik het woord ‘feestdagen’ hoor of lees denk ik meteen aan de drukke eindejaarsperiode in onze zaak.

Een goede hap en een vol glas

Een goede hap en een vol glas

Met de feestdagen voor de deur valt er altijd wel wat te vieren. Zelfs als het coronaspook nog dagelijks door de regenachtige en met bladeren bedekte straten waart. Straten die opgefleurd worden met lichtgevende versiersels en fraai aangeklede winkels. Het is de tijd dat de slager al zijn personeel dubbel inroostert, zonder dat ze klagen en morren.