Een goede receptuur moet kunnen draaien bij de klant, de grondstoffen moeten goed beschikbaar zijn én het product moet zorgen voor herhaalaankoop van de consument. Aldus Coen van Oorschot, commercieel directeur van Vaess in het openingsinterview van Vleesmagazine 5. En dat de trend zich de laatste jaren lijkt te bewegen naar het consumeren van minder vlees, hoeft volgens hem voor de vleesindustrie helemaal geen slecht nieuws te zijn. “De vleestechnologie is een goed ontwikkelde technologie, die ook prima ingezet kan worden voor andere productieprocessen in de voedselketen. Denk bijvoorbeeld aan groenteworsten met een alginaat omhulsel.” Een kwestie van blijven innoveren van producten en recepturen.
Dat dat niet alleen voor de industrie maar voor de hele branche geldt, laten Carry en Mandy van Rooij zien. In hun slagerij – en voor de catering die ze verzorgen – ontwikkelen ze maaltijden met aandacht voor allergenen en andere specifieke wensen van de klanten. “Omdat we bijna alles zelf maken, kunnen we aan die wensen voldoen.” Ook de vegetarische producten zijn eigen recepten van het slagersduo. Carry: “Van de Brabantse worstenbroodjes hebben we een vegetarische variant. Daarvoor gebruiken we dezelfde kruiden als in de gewone worstenbroodjes. Het vlees vervangen we door een tarwesoort.”
En over receptuur gesproken: bent u nog van plan om mee te doen aan de vakwedstrijden tijdens Slavakto op 4 en 5 oktober? Slager en vaste receptenschrijver Jan Nederhoed geeft tips. Volgens Jan is meedoen al winnen: “U leert van het juryrapport en u vergroot uw eigen vakkennis. Meedoen motiveert en stimuleert en het biedt u promotiemogelijkheden.” Naast de categorie worstsoorten en vleeswaren is er dit keer ook opnieuw de rubriek met onder meer soepen, salades, maaltijden, maaltijdcomponenten en allerlei traiteurproducten. En voor het eerst: een rubriek met vegetarische en hybride producten. Want ook voor het ambacht hoeft minder vlees geen slecht nieuws te zijn. “Deze productgroep wordt steeds groter en belangrijker en dat verdient dan ook aandacht.”
Tot slot tipt Jan nog: betrek ook je klanten bij de ontwikkeling van bijvoorbeeld je maaltijden. “Geef aan tien klanten gratis een bakje mee met een leeg juryrapport en vraag hen of ze het rapport willen invullen en weer bij u willen inleveren. Dat geeft waardevolle informatie en het kweekt goodwill.” En ook dat klinkt als een goed recept.
Dit is een artikel uit Vleesmagazine 4. Meer van deze artikelen lezen? Sluit dan een abonnement af op Vleesmagazine en ontvang acht keer per jaar het vakblad.
|