Slagers over... Winkelinrichting

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Meesterverkoper Christiaan Verkuijl en slager/ondernemer Janine van der Geest buigen zich dit keer over winkelinrichting.

Het lijkt wel of elk bedrijf in Nederland op dit moment medewerkers zoekt. In iedere branche en op elk niveau is schaarste aan arbeidskrachten, hetgeen in sommige gevallen ontwrichtend werkt. Met als schrijnend voorbeeld onze nationale luchthaven Schiphol, waar door een gebrek aan medewerkers het uitvoeren van de kernactiviteit, namelijk het verplaatsten van reizigers, volkomen vastloopt.

Dit kan ook in onze branche gebeuren. Het is niet ondenkbaar dat het gebrek aan medewerkers er in de toekomst voor zorgt dat slagerijen niet meer in staat zijn hun activiteiten en diensten op niveau te houden. Nu al zie ik collega’s die één dag in de week sluiten, cateringactiviteiten afbouwen en vakantiesluiting opnieuw invoeren. Daar komt nog bij dat er voor onze huidige medewerkers steeds meer mogelijkheden zijn om te switchen van baan.

En zie daar de uitdaging voor de slagersbranche:

  • Concurrerend zijn met arbeidsomstandigheden, arbeidstijden, beloningen en doorgroeimogelijkheden om überhaupt kans te maken op nieuwe mensen.
  • Ontwikkelen van een grotere arbeidsefficiëntie, bijvoorbeeld door investeringen in routing, technologische ontwikkelingen en scholing van medewerkers. Welke investering in winkelinrichting is zinvol?
  • Scherpe keuzes maken in de afweging om zelf te produceren of samen te werken met collega’s en producties te bundelen.

Alles met het doel: met minder beschikbare handen toch kunnen voldoen aan de wensen van onze klanten.

Altijd op de hoogte blijven?