Feestdagen

Janine van der Geest

Slagers over... Feestdagen

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Gertjan Kiers en Janine van der Geest buigen zich dit keer over de feestdagen.

Ik weet het, het is beroepsdeformatie maar wanneer ik het woord ‘feestdagen’ hoor of lees denk ik meteen aan de drukke eindejaarsperiode in onze zaak.

Zo ook nu of misschien juist nu. Brengt de komende eindejaarsperiode weer een spurt, zoals we gewend zijn (of waren)? Ik hoop het, afgelopen jaar waren we blij dat we open mochten zijn. Goede omzetten maar ook de meest arbeidsintensieve eindejaarsperiode die ik meegemaakt heb. Om ‘corona-proof’ open te kunnen zijn hebben we van alles moeten organiseren, van een tweede verkooppunt tot bestellingen klaarmaken buiten ons bedrijf en ga zo maar door. Veel geregel vooraf en bovenmatige ureninzet waren nodig om alles rond te krijgen. Nee, dan heeft een ‘ouderwetse’ eindejaarsverkoop mijn voorkeur.

Neemt niet weg dat dit jaar ook uitdagingen kent. Voor de omzet vallen de kerstdagen en oud en nieuw niet gunstig (tweemaal in het weekend). Ook is het niet ondenkbaar dat de consument, ter compensatie dat het vorig jaar niet mocht, massaal de horeca zal bezoeken tijdens de feestdagen. Daarnaast zal het aantal geboekte vakanties aanzienlijk zijn.

Maar het kan ook zijn dat het familiegevoel is blijven hangen. Samen zijn is een kostbaar goed. We kunnen dus met van alles rekening houden. Het personeelsprobleem in de horeca is voor hen ook een uitdaging. Kortom: werk aan de winkel!

Meer dan ooit zullen we de verwachtingen van onze klanten moeten peilen om te kunnen ontzorgen in assortiment en service. Goede eindejaarsverkopen zijn minder dan ooit vanzelfsprekend.

Succes gewenst.

Dossiers
Lees ook
Saucijzen

Saucijzen

Een paar jaar geleden hadden we toch allemaal saucijzen in de toonbank? Lekker ‘neutraal’ gekruid met keukenzout, peper en nootmuskaat. Nu zien we steeds vaker dat collega’s het lastig vinden om nog saucijzen te verkopen. De eetgewoontes veranderen, dus verandert ons assortiment mee.

Epos ondersteunt ook in het barbecueseizoen met kruidige creativiteit

Epos ondersteunt ook in het barbecueseizoen met kruidige creativiteit

Wellicht draagt Slagerij Putman uit Arnhem over twee jaar het predicaat Hofleverancier. Eigenaar en vijfde generatie slager Pepijn Putman en zijn vrouw Laura hopen het.

‘Ik wil nu álles weten over de slagerij’

‘Ik wil nu álles weten over de slagerij’

Demi van Wijk (25) is verkoopster in de slagerij, maar stond ook regelmatig over het muurtje van de productie te gluren. Ze wil graag slager worden en uiteindelijk haar eigen slagerij openen. Daarom doet ze nu de mbo-opleiding Productiemedewerker slagerij bij SVO.