Feestdagen

Janine van der Geest

Slagers over... Feestdagen

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Gertjan Kiers en Janine van der Geest buigen zich dit keer over de feestdagen.

Ik weet het, het is beroepsdeformatie maar wanneer ik het woord ‘feestdagen’ hoor of lees denk ik meteen aan de drukke eindejaarsperiode in onze zaak.

Zo ook nu of misschien juist nu. Brengt de komende eindejaarsperiode weer een spurt, zoals we gewend zijn (of waren)? Ik hoop het, afgelopen jaar waren we blij dat we open mochten zijn. Goede omzetten maar ook de meest arbeidsintensieve eindejaarsperiode die ik meegemaakt heb. Om ‘corona-proof’ open te kunnen zijn hebben we van alles moeten organiseren, van een tweede verkooppunt tot bestellingen klaarmaken buiten ons bedrijf en ga zo maar door. Veel geregel vooraf en bovenmatige ureninzet waren nodig om alles rond te krijgen. Nee, dan heeft een ‘ouderwetse’ eindejaarsverkoop mijn voorkeur.

Neemt niet weg dat dit jaar ook uitdagingen kent. Voor de omzet vallen de kerstdagen en oud en nieuw niet gunstig (tweemaal in het weekend). Ook is het niet ondenkbaar dat de consument, ter compensatie dat het vorig jaar niet mocht, massaal de horeca zal bezoeken tijdens de feestdagen. Daarnaast zal het aantal geboekte vakanties aanzienlijk zijn.

Maar het kan ook zijn dat het familiegevoel is blijven hangen. Samen zijn is een kostbaar goed. We kunnen dus met van alles rekening houden. Het personeelsprobleem in de horeca is voor hen ook een uitdaging. Kortom: werk aan de winkel!

Meer dan ooit zullen we de verwachtingen van onze klanten moeten peilen om te kunnen ontzorgen in assortiment en service. Goede eindejaarsverkopen zijn minder dan ooit vanzelfsprekend.

Succes gewenst.

Dossiers
Lees ook
‘Het poeliersambacht mag niet verloren gaan’

‘Het poeliersambacht mag niet verloren gaan’

De feestdagen nodigen altijd al uit tot creativiteit in de keuken. Nu we na anderhalf jaar coronacrisis eindelijk weer familie en vrienden kunnen uitnodigen is de vraag naar bijzondere producten groter dan ooit tevoren.

KNS lanceert nieuwe kerstcampagne

KNS lanceert nieuwe kerstcampagne

Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) lanceert de nieuwe kerstcampagne. Deze bestaat uit tips voor de slager om de kerstdrukte in goede banen te leiden en communicatiemiddelen om te gebruiken naar de klant.

Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox?

Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox?

Over zelforganisatie bestaan talloze modellen. Ze beschrijven hoe je meer eigenaarschap bij je werknemers  creëert en ervoor zorgt dat je team zelf bepaalt wat hun doelen zijn én hoe ze die willen behalen. Maar wat werkt in de praktijk nou echt? Hoe voorkom je de bekende valkuilen, zoals oeverloos overleggen, doelloos rondzwemmen of...