Feest voor de vakman

Christiaan Verkuijl_foto door Pulles en Pulles film en fotografie

Slagers over... barbecueën

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Gertjan Kiers en Christiaan Verkuijl buigen zich dit keer over het thema barbecueën.

Heeft u dat ook? Zodra de eerste voorjaarsstralen zich laten zien krijg je zin om de mooiste barbecue producten in de toonbank te leggen. En om de sfeer in de winkel te voelen, van blije klanten die ernaar uitkijken om de barbecue weer aan te steken en daarom naar hun slager komen voor een mooi stuk vlees.
De ‘gewone’ barbecueklant komt voor mooie spiesen en burgers, maar de wat professionelere barbecueërs komen ook bij de slager. Ze willen niet alleen gevoed worden met mooie producten maar ze willen ook van onze kennis gebruik maken. Wij moeten hen kunnen vertellen welk stuk vlees ze nu eens zouden kunnen proberen. Welke bereidingswijzen ze kunnen toepassen en zeker ook waar het vlees mee gecombineerd kan worden.

Het biedt ons als vleesambassadeurs de kans om ons vak nog meer uit te dragen richting onze klant. Door onze klanten te voorzien van mooi vlees en de juiste kennis maken wij van een tevreden klant bijna automatisch ook een ambassadeur. Niet alleen van vlees maar ook van de slager, de vakman of -vrouw die de klant geholpen heeft. De beste reclame blijft mond-tot-mond. Je kunt je wel indenken hoe dat gaat rond die barbecue.

Wat we moeten doen voor die tevreden klant is duidelijk. Goede producten en kennis over de barbecue zijn belangrijk. Maar hoe nemen we de medewerkers die dagelijks achter de toonbank staan hierin mee? Misschien is een workshop organiseren voor de eigen mensen wel interessant. Deel zelf jouw kennis en maak ze enthousiast. Dat zie je zeker terug op de winkelvloer.

Ook in de bijverkoop kunnen we laten zien dat wij de barbecuespecialisten zijn. Door bijgerechten, sauzen, kruiden, marinades en gereedschap of zelfs kolen aan te bieden. Door onszelf als de professional neer te zetten, ziet de klant dat wij de centrale figuren zijn in hun barbecuefeest, bij wieze altijd weer terugkomen. De reactie van een klant, die vertelt dat zijn of haar stuk vlees fantastisch was bereid, mede dankzij ons advies, is goud waard!

Ik krijg alweer zin om de winkel vol met mooie barbecueproducten te gaan leggen. Wat wil ik dit jaar eigenlijk laten zien? En hoe gaan we de winkel inrichten? Hup Chris, er is werk aan de winkel!

Lees ook
Ontslag op staande voet

Ontslag op staande voet

Het kan door omstandigheden gebeuren dat je te laat op het werk komt. Kan het structureel te laat komen op het werk voor ontslag op staande voet zorgen?

Maaltijden van de slager

Maaltijden van de slager

Maaltijden zijn niet meer weg te denken uit het assortiment van veel slagers. En het aandeel groeit alleen maar. Het is niet alleen zaak om verser en beter te zijn dan de supermarkten, maar ook om je te onderscheiden van andere versspecialisten die maaltijden verkopen. Wat heb je, naast je eigen kwaliteitsvlees, daarvoor nodig?

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Hoe ziet de klant van morgen eruit? In Vleesmagazine 8 van 2021 signaleerde Susanne Danes van FoodBase drie belangrijke ontwikkelingen binnen de versbranche. In deel 2 vertelt haar collega Linda van Zonsbeek over claims en hoe je hiermee inspeelt op gezondheidsmotieven van klanten.