Exclusief

29 augustus 2017

In het winkellandschap kiezen ondernemers voor heel duur of heel goedkoop. Alles ertussen lijkt ten dode opgeschreven. De ‘Retaildeskundigen’ zijn er steeds als de kippen bij wanneer er weer een keten op omvallen staat. En steeds weten zij ogenschijnlijk precies de vinger op de zere plek te leggen. Ze durfden niet te kiezen, maar wilden iedereen van dienst zijn, is vaak het oordeel. En ja, ze waren niet innovatief genoeg en hadden te laat aandacht voor het internet.

Het is wel gek dat deze zogenaamde deskundigen alleen langs de kantlijn staan en het voelt een beetje als die ruim 17 miljoen voetbalkijkers die beter weten dan DICK welke strategie het Nederlands voetbal elftal moet kiezen om overeind te blijven. Overleven in een competitie met betere teams uit veel grotere landen met veel meer mogelijkheden en middelen.

Kijken we naar het ambacht in de winkelstraten dan zijn veel inzichten van onze retailkenners en voetbalcoaches hierop van toepassing. En toch is het misschien een strijd van David tegen Goliath. Voor de lezer die niet echt Bijbelvast is; ‘Het gaat om de strijd tussen de Filistijnse strijder Goliath, die het Israëlische leger uitdaagde tot een tweestrijd met hem. Niemand durfde het tegen deze reus op te nemen tot een Israëlische herdersjongen ‘David’ zich melde voor de strijd. Met enkel een katapult wist hij Goliath, die was voorzien van een koperen helm, scheenbeschermers een zwaar koperen schild en een enorm zwaard te raken met een steen op zijn voorhoofd. Goliath stortte ter aarde waarna ‘David’ hem onthoofde met zijn eigen zwaard. En zo werd de vooraf voor onmogelijk gehouden overwinning door ‘David’ een feit.’

In het supermarktkanaal is de websuper ‘Picnic’ een echte ‘David’. Maar kijk, het aantal klanten is sinds eind 2016 (in toen 8 plaatsen) gestegen van 24 naar 65 duizend klanten (nu 24 steden). In 2017 realiseren ze een groei van 5 a 10 procent volgens de medeoprichter Michel Muller (bron: www.Foodholland.nl).

Kijken we naar de winkelstraat (hoewel, 5e verdieping van het nieuwe pand Rokin 49 in Amsterdam), daar startte Ron Blaauws ‘Nacarat’ boven de Hudson’s Bay jl. 25 augustus. Misschien nog zo’n ‘David’ die als ondernemer zijn nek uitsteekt en in potentie alles heeft om te gaan winnen.

Iets exclusiefs. Een ‘Unique selling proposition’ (een uniek verkoopargument), is juist nu een manier om de strijd te winnen in de retail in Nederland. Het gaat al lang niet alleen meer om beleving maar om REURING. Je maakt reuring omdat je iets te vertellen hebt aan consumenten, aan medewerkers of aan je stad. Reuring, een Amsterdams woord voor gezellig druk. (bron: www.encyclo.nl) En nog meer woorden voor reuring. Drukte, gezellige drukte, onrust, vertier.

Picnic daagt de concurrentie uit door zich enkel te richten op online. Hudson’s Bay doet van zich spreken terwijl er nog geen winkel geopend is, door reuring. En reken erop dat ze zullen gaan meetellen in de strijd om de euro’s in de winkelstraten. En Ron Blaauws ‘Nacarat’ is misschien wel de super ‘David’ want wees eerlijk. Wie doet het hem na om gasten te laten reserveren met een aanbetaling voor een lunch of een diner. (bron: www.missethoreca.nl) Hoezo, exclusief!

Ondernemen in het ambacht is als de strijd tussen ‘David’ en ‘Goliath’. Een strijd die op voorhand kansloos lijkt, maar schijn bedriegt. Er zijn altijd kansen voor slimme ondernemers. De één zoekt het in een ‘niche’, een ander in de manier waarop ze de consument bedient en weer anderen zoeken het in ‘reuring’ en exclusiviteit. Belangrijk bij het aangaan van de competitie blijft een goed strijdplan. Eigen schaalgrote, te besteden middelen of concurrentie maakt u nooit op voorhand kansloos. Zorg voor uw eigen heroïsche overwinning met een exclusief resultaat voor uzelf en uw mensen.

Altijd op de hoogte blijven?