Hoe onderneemt de ambachtsman in 2025? Wie bent u dan als slager, waar staat uw bedrijf en hoe ziet dat eruit? Deze Vleesmagazine laat goed zien waar het heen kan gaan.
Onderneemster Janine van der Geest schrijft over Albert Heijn die over acht jaar in dorp en stad ingespeeld wil zijn op lokale marktomstandigheden, waar vers en lokaal geteeld kwaliteitsvoedsel centraal staat. ‘Dit is dus waar AH ook als de grootste slager van Nederland over acht jaar wil staan’, aldus Janine. Een gewaarschuwde slager telt voor twee.
Volgens Tom Bossuyt, directeur van het Belgische Bossuyt Shopinteriors, krijgt het ambacht een centrale plaats in de winkel. Hij is voorstander van volledig open winkels waar heel veel te proeven en te beleven valt.
‘Ambachtelijk gemaakte producten vinden sneller hun weg naar de consument.’ Bossuyt introduceert het begrip Eatail. Beoefenaars van traditionele beroepen worden als een soort beeldend kunstenaars beschouwd, beschrijft hij. Volgens de trendwatcher zijn meester-slagers, chocolademakers en barista’s de nieuwe rocksterren, omdat zij voor nieuwe smaakervaringen zorgen.
De Belgische topslager Luc De Laet (coverstory) laat als geen ander die combinatie van smaakervaringen, front-cooking en show zien. De Laet is groot geworden door steeds weer naar broodnodige veranderingen te zoeken. Waarom? Het is belangrijk om als ambachtelijke slagerij het verschil te blijven maken ten opzichte van de retailers. ‘Die zijn ons momenteel aan het vernietigen’, geeft hij aan. Hij heeft een eigen restaurant, maar is ook sterk in het ontwikkelen van vernieuwende producten die bepaald niet alledaags zijn. Vernieuwen kost tijd en energie: ‘Ik heb geen hobby’s, geen vrienden, geen vrije tijd en een ongelukkige familie’, knipoogt de slager.
Terug naar Albert Heijn onder het mom: if you can’t beat them, join them. De Zandvoortse slagerij Marcel’s heeft bewust gekozen voor een doorgang vanuit zijn zaak naar Albert Heijn. Dat is voor hem de beste manier. En zo kiest elk van deze ondernemers een eigen route waarvan de ene niet beter is dan de andere, en waarvan het niet de bedoeling is dat u deze een op een kopieert, maar waarbij één ding vaststaat: ze zijn en blijven in beweging. En dat is het kenmerk van elke rockende ondernemer