De Horecava is een walhalla voor aankomende en bekende chefs. Buiten het sociale aspect, een grote nieuwjaarsreceptie, is het voor de chefs op topniveau en aankomende topchefs dé plek om aan een groter publiek te laten zien en proeven wat voor mooie smaakcombinaties ze kunnen maken.
Dutch Cuisine
Ik sta graag even stil bij het vers en puur-plein op de Horecava waar variatie in de keuken en Dutch Cuisine werden uitgedragen. Dutch Cuisine is een beweging die het nieuwe Nederlandse koken op de kaart zet. Een keuken waarin verse groenten een hoofdrol spelen en vlees en vis een bijrol. Daarbij werkt Dutch Cuisine vanuit vijf principes die in een manifest zijn vastgelegd (cultuur, gezond, natuur, kwaliteit en waarde). De koks gebruiken 80 procent seizoensproducten en 20 procent buiten het seizoen, 80 procent groente en 20 procent vlees/vis en ze benutten het hele product. Daarbij kopen, koken en eten ze eerlijke kwaliteitsproducten en als rentmeester van de Nederlandse keuken werken ze aan de resultaten van morgen. Een hele mond vol, maar wat kan de slager ermee? Wat als groente een grotere rol gaat spelen of het nieuwe vlees wordt?
Smaakbommetjes
Zorg voor nóg betere kwaliteitsproducten met een mooie, regionale herkomst en smaak. Een vers en puur aanbod met een smaak waarvoor mensen terugkomen en omrijden. Geef je eigen smaakhandtekening aan een product. Maak kleine smaakbommetjes, die de maaltijd opwaarderen. Best lastig als gehakt nog steeds het meest verkochte vlees is. Of toch niet? Kijk eens naar het verhaal van Balls & Glory hoe je een gewone gehaktbal speciaal kunt maken. Zo maak je van iets heel dagelijks toch iets bijzonders. Denk ook aan Brandt & Levie: zij maken van een gewone worst iets bijzonders, door te spelen met kruiden, specerijen en appel met zwarte bes. Ik hoop dat je net als ik veel inspiratie krijgt van deze wendingen, de consument verandert sneller dan je denkt.